96 159 05 94 — correuclickedu

“LA COMERCIALITAT ÉS UNA FICCIÓ. UN LLIBRE T’HA DE TOCAR LA FIBRA”

“LA COMERCIALITAT ÉS UNA FICCIÓ. UN LLIBRE T’HA DE TOCAR LA FIBRA”
02/05/2022 Sandra Cuevas

MAIG 2022

Això ens diu Maria Bohigas, traductora i editora franco-catalana que des de 2005 dirigeix el Club Editor, l’editorial que el seu avi Joan Sales i Vallès va crear el 1959. I què ens vol fer arribar? Doncs la idea que les editorials són més que empreses que reprodueixen i distribueixen llibres i altres documents. Els editors lligen, destrien, comparteixen les lectures de manuscrits amb els seus autors, els en fan propostes, convoquen premis per recollir les veus d’homes i dones que creen universos farcits de paraules, d’històries i de coneixement.

El 2019, en rebre el Premi Nacional de Cultura, Maria Bohigas explicava que el seu treball consistia a fer que els autors acaben d’obrir les ales. Per això fa d’editora, que també és feina […] d’arqueòloga o de drapaire, de recol·lectora de tot allò que no té prou valor als ulls de la gent. Es tracta de veure l’obra d’art sota la capa de terra amb què l’ha recobert la indiferència. Es tracta de restaurar tots aquells trossos de literatura que el públic no té consciència que hi són, i que formen junts un paisatge ample i variat. La literatura és el paisatge immaterial d’una societat. Es tracta de conèixer-lo tot, de gaudir-ne a fons i de tenir-ne cura […].

El món editorial en llengua catalana, arreu del domini lingüístic en general i al nostre territori en particular, ha viscut una transformació radical en els darrers anys. Hi ha editorials grans, molt grans; d’altres són projectes petits que aconsegueixen dur endavant els seus objectius com a empreses, el producte de les quals és la cultura. I quan parlem de llibres en català, hi ha l’afegit de la diglòssia, amb la qual cosa l’esforç i el compromís són majors.

I amb cura, atenció i estima per la lectura, contribueixen perquè surten a la llum llibres diversos per a tots els lectors i lectores: novel·les, contes, rondalles, àlbum il·lustrat, còmics, obres de teatre, poemaris, llibres de coneixement, assaig, diccionaris, llibres d’endevinalles, de frases fetes, de refranys… Els editors i les editores coordinen un gran projecte col·laboratiu. Connecten escriptors, impressors, dibuixants, dissenyadors, correctors i traductors perquè el producte final, el llibre, arribe a les nostres mans i n’esdevinguem lectors i descobridors de tantes i tantes històries. I així, cada llibre guarda també la seua pròpia història.

Heus ací les propostes d’aquest mes perquè hi reflexionem i ens endinsem en el món editorial. Les pel·lícules: L’editor de llibres, de Michael Grandage, i Le mystére Henri Pick, de Rémi Bezançon; les lectures, L’infinit dins un jonc, d’Irene Vallejo, i Les nostres riqueses: una llibreria a l’Alger, de Kaouther Adimi; i dues referències a la xarxa, L’empenta de les editores amb caràcter, i Conversa amb Maribel Marco i Núria Sendra.