96 159 05 94 — correuclickedu

Ramon Llull, en versió del Taller de teatre de secundària

14/12/2016 albert
llull3-escolagavina

Clou l’any Ramon Llull, el geni creatiu més embogit i delirant que ha parit la cultura catalana. O hauríem de dir, millor, que és ell qui ha parit aquesta cultura. Perquè fou ell qui posà els fonaments de la llengua catalana escrita, tal i com la coneixem hui en dia. Ell fou el primer que escrigué ciència en català (considerat al segle XIII com una ‘llengua corrent’ i per tant impròpia per a fer teologia, o física…). Ell molt abans que ningú!

Hem dit que hi posà els fonaments, però això queda massa curt. També va alçar la bastida per construir l’edifici de la llengua catalana moderna. Ell sol, tot sol, creà els mots que necessitava per a expressar-se: probablement i sense saber-ho tu, amic o amiga que llegeixes açò, utilitzes amb freqüència alguns neologismes eixits de la seua ment d’al·lucinat. Va construir una sintaxi, una gramàtica completa per a què aquella llengua vulgar, oral, anara fixant-se en forma escrita; tornant-se comparable al llatí o a d’altres grans llengües del Món.
No únicament s’avançà als seus temps amb l’ús de la llengua. Entre més coses, Llull va construir el primer sistema operatiu (ho heu llegit bé): el primer de la història del Món. Per això el beat Llull és considerat el patró dels informàtics! Entre les seues mil ideacions i maquinacions, hi ha el nocturlabi o la rosa dels vents. Heu de saber que eixa estrela amb els punts cardinals que ens indica on és el Nord no existia fins que ell no la va dibuixar.
Però, la més sorprenent de totes les seues cabòries, potser, fou la idea d’evangelitzar els infidels (musulmans i jueus) en les seues pròpies llengües, fent servir el diàleg i la raó com a eines per al debat. Acceptant, si era precís, que els “altres” potser tenien algunes idees valuoses en els seus sistemes de pensament. Això requeria de la creació d’escoles d’idiomes (us sona, això?) on formar els missioners, no sols en el correcte maneig del vocabulari, sinó també dels usos, costums i cultura dels pobles als quals volien evangelitzar. Sorprén aquesta temptativa de croada pacífica en uns temps brutals i despietats com eren els de l’Edat Mitja.

Malauradament aquestes i d’altres grans idees mai no varen quallar com podien haver-ho fet. Ja no eren temps de croades, ni tan sols militars… i menys encara d’encontres pacífics i dialogats. Quina bogeria: anar a parlar en pau amb jueus i musulmans! Però, qui sap com de diferent serien els nostres dies, d’haver fet més cas a Llull.

“Llull, l’home que pogué canviar el Món” és el nostre tribut teatral a aquest monstre sagrat del català. I és que ben bé podria dir-se que el català és la llengua de Llull. Però, volíem acostar-nos i conéixer aquell qui el va escriure, més que no a allò que va escriure. I no sols pel que pogués escriure en català (també escrivia en àrab, llatí i llengua romanç) sinó pel que aportà a la Cultura Universal.
Com no pot ser d’una altra manera al nostres muntatges, fem la nostra aproximació des d’una perspectiva senzilla, adobada amb l’humor i l’esforç dels alumnes del Taller de Teatre de l’escola. Amb recursos escènics honestos, sincers (sense amagar-nos amb subterfugis) i múltiples llenguatges escènics (cant, mim i pantomima, clown modern, manipulats…). Tot per oferir-vos un complet espectacle en el qual, per suposat, no faltarà el rigor documental que el personatge mereix. Un espectacle, però, que permet una lectura a diversos nivells de profunditat per a què també els més jovenets puguen gaudir del Show de Ramon Llull. Una peça teatral perfecta per a qui vol descobrir la follia i la glòria del nostre magistral i ben amat Doctor Il·luminat. (Francesc Raga, director del taller de teatre)