96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

PROJECTE VALORS I CONEIXEMENTS A SECUNDÀRIA

PROJECTE VALORS I CONEIXEMENTS A SECUNDÀRIA
17/04/2019 Sandra Cuevas

Des de l’etapa secundària hem planificat la quarta edició del projecte sobre valors i coneixements, que com ja sabeu s’estructura a partir de dos eixos fonamentals: l’aprenentatge entre iguals i l’educació en valors.

El primer dia d’aquestes jornades hem visitat el Circuit Ricardo Tormo de Xest, en què hem participat en activitats i tallers relacionades amb l’educació vial. Dimarts hem desenvolupat set tallers guiats per alumnes dels diferents cursos. És la nostra versió particular del Banc Comú de Coneixements (BCC). La força d’aquests tallers rau en el fet que els alumnes mateix, grans o menuts, són mestres dels companys, i hi barregem els participants, perquè la convivència i l’encontre siguen més fructífers.

El BCC té com a objectiu desenvolupar, crear i protegir espais d’intercanvi i transmissió lliure de coneixements, potenciar el saber com un bé comú que permet continuar aprenent. A més, es planteja trobar estratègies més eficients que desemboquen en noves formes de comunicació, formació o participació ciutadana.

BCC s’emmarca en el moviment global anomenat Open Knowledge, que vol aplicar la filosofia i els mètodes del programari lliure a dinàmiques de participació en l’aprenentatge i la producció col·lectiva de continguts. En aquesta línia, busca crear eines per transformar diferents aspectes de la vida en moments d’aprenentatge. A la vegada, és fonamental per a BCC experimentar amb noves formes de participació i d’organització. També permet desenvolupar competències d’autonomia, d’interacció entre iguals, d’aprendre a aprendre, entre d’altres, força necessàries en qualsevol àmbit de la vida.

En aquesta quarta edició, hem presentat el projecte al nostre alumnat i hem aconseguit organitzar set tallers de temàtica oberta i diversa. Hem partit dels interessos de l’alumnat mateix, tant per oferir les activitats com per participar-hi. En cadascun d’aquests tallers el paper dels mestres és oferir suport quant a la intendència i l’organització.

El tercer dia, dimecres 17 d’abril, hem dut a terme un conjunt d’activitats i de tallers que permeten reflexionar a tothom, alumnes i mestres. Hem parlat sobre l’ús responsable de les pantalles, la tria d’identitat, perquè ningú no t’ha d’imposar qui ets; i per què ens movem, amb una visió personal dels desplaçaments per motius econòmics i ambientals. Aquests són els fils conductors de tot el que hem organitzat. Els grups interclasse han participat en totes les propostes, escoltant, aprenent i reflexionat. Com ocorre en tot procés d’ensenyament-aprenentatge, de relacions i de convivència, és durant l’intercanvi, la comunicació i la vivència que ens omplim de contingut i farcim la nostra motxilla. Els conductors d’aquestes xerrades i tallers són especialistes que hem convidat per tractar alguns dels temes, i lliguem de ple amb el projecte temàtic d’enguany Una escola per la inclusió.

Dimecres a la vesprada, hem planificat la visita d’un casteller per parlar de treball cooperatiu, implicació, compromís i respecte, entre d’altres coses. Hem acabat les jornades amb la construcció del nostre propi castell i el berenar de Pasqua.

Hem volgut tancar el trimestre amb un treball col·lectiu i cooperatiu en què els alumnes esdevinguen més protagonistes i actors del seu procés d’aprenentatge. Esperem aprendre’n tots i gaudir-ne.