96 159 05 94 — correuclickedu

PER REDUIR LES DESIGUALTATS CAL COMPROMÍS INDIVIDUAL, PERÒ LA TRANSFORMACIÓ NECESSITA QUE EL COMPROMÍS SIGA POLÍTIC

PER REDUIR LES DESIGUALTATS CAL COMPROMÍS INDIVIDUAL, PERÒ LA TRANSFORMACIÓ NECESSITA QUE EL COMPROMÍS SIGA POLÍTIC
01/10/2021 Sandra Cuevas

OCTUBRE 2021

Fa gairebé un any vam entrevistar Núria Poll, mare de l’escola i persona compromesa amb el voluntariat, l’activisme social i cultural, i amb el dret a l’educació i els drets dels infants. La xarrada fou molt interessant i enriquidora, i compartida amb Arantxa Jansen, també mare de l’escola i de qui vam parlar el mes de maig.

Parlàrem de la pandèmia, del confinament, de les persones que més afectades es veuen dia a dia per les desigualtats. Des del seu punt de vista, des del març de 2020 hi ha hagut una regressió en el compliment dels Drets Humans en general i del dret a l’educació en particular.

Com va voluntària de Save the Children ens va explicar que aquesta ONG defensa els drets dels infants en l’àmbit internacional, tot i que hem de tenir present que cada territori té unes necessitats específiques. Al País Valencià Save the Children treballa amb famílies amb grans dificultats econòmiques i d’altres per poder garantir el dret a l’educació dels fills i les filles. Pel que fa al dret a l’educació, miren de compensar les mancances programant activitats d’oci i reforços. També treballen amb les famílies de manera integral.

Des del punt de vista global i internacional, Save the children treballa des de tres àmbits: la incidència política, tot intentant millorar la legislació;  la incidència social, fomentant la participació infantil, perquè els xiquets dirigesquen els programes amb supervisió adulta; i la sensibilització.

També treballen en casos d’abusos, on actuen amb serveis socials i en xarxa amb altres entitats, organitzacions, ajuntaments…

Sens dubte, ens va dir Núria,  la tasca des de les escoles públiques s’ha vista afectada per la pandèmia, ja que moltes escoles no han permés l’entrada de l’ONG per fer tasques de reforç. En confinament vam treballar online. Com que moltes famílies no tenien xarxa ni dispositius, ens posàrem en marxa perquè diferents empreses col·laboraren per garantir el servei de connexió com el de dispositius.

Econòmicament hi ha moltes famílies sense ingressos que no tenien què menjar durant el confinament. A més, com que tots estaven tancats a casa tant de temps, es van produir situacions de violència. Moltes famílies amb qui treballen els voluntaris de Save the Children no tenen un contracte laboral en condicions i durant el confinament, no podien fer res.

En preguntar-li quines eren les idees que des del seu punt de vista podíem traslladar a la societat i als alumnes Núria fou ben clara: hi ha tantes desigualtats que és molt difícil que aconseguim grans resultats des de la individualitat. L’acció individual és important, però la transformació hauria de ser molt més gran, des de la gestió política. A València hi ha molta gent que viu sota mínims, no cal que marxem a l’Àfrica per tenir-ne exemples.

A més, la covid19 ha fet tornar enrere els valors socials, com la cooperació, el fet de compartir, d’ajudar-nos, amb tots els protocols de distanciament socials i d’higiene, que si bé són necessaris, ens afecten com a éssers socials.

I què ens diu la DUDH sobre el dret a l’educació? Totes les persones tenim dret a anar a l’escola i a beneficiar-nos de l’escola obligatòria sense haver de pagar res. L’escola ha de fomentar la convivència i el desenvolupament dels talents de cadascú. Els pares i les mares tenen dret a triar el tipus d’educació dels seus fills [art. 26]. A més, tots tenim dret a participar i a beneficiar-nos tant de la vida cultural com del progrés científic de la societat en què vivim [art. 27]. Som ja al mes d’octubre i hem parlat bona cosa dels drets humans. Per això trobem que és important no perdre de vista el que diu l’article 1 del a DUDH: Tots els éssers humans naixem lliures, amb els mateixos drets i dignitat, i ens hem de tractar amb respecte. Perquè és així com es fa palès que el dret a l’educació i l’accés a la cultura i a la ciència ha de ser per tothom. La jove Malala Yousafzai, premi Nobel de la Pau 2014, ha centrat el seu activisme en la defensa i la lluita a favor del dret de l’educació  de les dones. I ho té ben clar: l’educació no és oriental i occidental. L’educació és educació i és el dret de cada ésser humà.

I tanquem amb propostes cinematogràfiques, de lectura i web, per  reflexionar al voltant del dret a l’educació i a la cultura. Dues pel·lícules: Camí a l’escola, de Pascal Plisson, basada en la novel·la homònima de Marie-Claire Javoy, i La cour de Babel, de Julie Bertuccelli; dos llibres: Viatge al país dels blancs, d’Ousman Umar, i És hora d’actuar, de Carola Rackete; i dues propostes per endinsar-nos en les xarxes: Save the Children i Amesti Educació.

EN RECORD DE LA NÚRIA POLL
El passat mes de juliol la Núría Poll ens va deixar sobtadament. Ha estat un cop molt fort per a moltes famílies d’aquesta escola, que vam tenir la joia de compartir un temps amb la nostra companya i amiga. Des de la Junta de l’AMPA volem expressar el nostre dol per la seva pèrdua. També el nostre agraïment, record i estima per la Núria, el seu company i membre de Junta Abel, i la seva filla Martina.
La Núria va ser una dona implicada i compromesa amb el seu entorn i també amb l’escola. Sempre va estar disposada a col·laborar en aquelles activitats que s’obrien a les famílies, va participar als tallers, a les excursions… Va aportar el seu seu accent particular, no sols en la parla, sinó també en la forma de fer i afrontar la vida, fent País. Des de Barcelona a València amb entusiasme, ganes d’aprende i també d’ensenyar, de contribuir i d’aportar.
Ens va dur al Tió per Nadal i ens va ensenyar a cantar-li. Ens va acompanyar en les trobades d’Escola Valenciana, on també va participar als tallers. Fou membre de la Comissió de Convivència i Igualtat, i membre de l’anterior Junta de l’AMPA. També ens va parlar des del Cor de pares i mares, donant veu a totes aquelles cançons i poemes que parlen de nosaltres, de la nostra veu, de la nostra terra, de les nostres arrels. Persona implicada individualment i també a col·lectivament, socialment i políticament. Ha estat un referent, motor d’idees, d’il·lusions i d’empenta.
Gràcies, amiga, companya, mare. El teu somriure i el teu riure sempre quedarà amb nosaltres. T’estimem
Junta de l’AMPA de l’Escola Gavina