96 159 05 94 — correuclickedu

PER QUÈ ENS MOVEM? UNA VISIÓ PERSONAL DELS DESPLAÇAMENTS PER MOTIUS ECONÒMICS I AMBIENTALS A L’ÀFRICA

15/03/2019 Sandra Cuevas

Dijous 14 de març vam encetar en secundària un projecte de col·laboració amb ACOEC (Associació per a la Cooperació Entre Comunitats), entitat a la qual pertany Marta Asensi Girbés, mare de l’escola.

El projecte té com a finalitat donar a conéixer a l’alumnat la situació dels Drets de les persones migrants en la nostra societat, així com promoure la presa de consciència enfront de les causes econòmiques i ambientals que porten a aquestes persones a deixar les seues llars, famílies i costums traslladar-se a altres països a la recerca d’un futur millor. Perquè allò cert és que els desplaçaments forçosos per motius econòmics i ambientals no són un aspecte nou en la nostra societat. I això ens duu a conviure i viure amb totes aquestes persones; però, realment sabem res de la seua cultura, de les seues tradicions o dels motius pels quals van vindre? I sabem com s’han adaptat a una nova societat?

La intenció del projecte és donar resposta a aquestes qüestions des d’un enfocament didàctic, pedagògic i de participació activa que encamine a una reflexió intercultural en la qual els i les joves puguen aprendre i transmetre aqueixos coneixements adquirits a la resta de l’alumnat del centre.

Per a això, tocava parlar del país d’origen i del país d’acollida. I dijous vingué Thimbo, ciutadà Senegalés, per parlar-nos del seu país d’origen, per trencar prejudicis sobre el continent africà, per explicar quins són els motius per deixar el seu poble i perquè els nostres xics i xiques tinguen la versió dels protagonistes d’eixes migracions. No ens podem quedar només amb allò que rebem dels mitjans de comunicació, ni amb la versió dels països europeus i prou, als quals els mouen interessos econòmics per damunt dels drets de les persones que arriben.

El 17 d’abril vindrà Elimane Nguirane, ciutadà senegalès que participa en el nostre calendari i que vingué el 27 de febrer per xarrar amb els alumnes de 4t d’eso. Ell ens explicarà què suposa ser rebut per un continent i per un país, tan diferents del seu. Ens contarà de primera mà la seua experiència.

I com ens va dir Thimbo, aprofitem l’oportunitat que la història d’Àfrica en general i la de Senegal en particular, no ens l’han contada els europeus, sinó un ciutadà senegalès. Aprofitem aquest privilegi i ara, contem-la als pares i les mares, als amics, als companys…