96 159 05 94 — correuclickedu

VEIG L’ART I LA LECTURA COM UN POSSIBLE EIXAMPLAMENT D’HORITZONS CAP A LA LLIBERTAT

VEIG L’ART I LA LECTURA COM UN POSSIBLE EIXAMPLAMENT D’HORITZONS CAP A LA LLIBERTAT
01/09/2022 Sandra Cuevas

SETEMBRE 2022

Això ens diu Joan Brossa. Situem-ne el context. Aquest barceloní, republicà d’esquerres, fou fill d’un artesà i d’una cantant. S’inicià laboralment amb l’ofici del pare, gravador, i com a venedor de llibres prohibits. Conegué Foix i Miró, que en foren mestres i fonts d’inspiració artística. A partir dels anys 40, el debat i la creació artística es consoliden. El cinema i la filosofia oriental també esdevenen dolls d’aprenentatge i d’idees creatives.

Poeta i artista, la seua obra esdevé la realitat palpable de la frase d’aquest mes del calendari. Es definia com a poeta, tot i que molta gent el veiés com a artista. Els seus poemes objecte i la seua poesia visual condensen força significats, i la lectura que en fem és polièdrica, perquè està, sens dubte, vinculada al nostre bagatge i a les nostre vivències, i també al que prèviament descobrim de Brossa mitjançant, novament, la lectura.

El vincle “art i lectura” és més ric, no ho dubteu. A partir d’una imatge, d’un paisatge, d’un objecte, podem construir un fum d’històries. Les il·lustracions d’alguns llibres han esdevingut tan famoses i significatives com els textos mateix a què acompanyaven. I n’hi ha a grapats, de quadres, que retraten moments lectors o que s’han inspirat en clàssics de la literatura, i de novel·les inspirades en obres d’art.

A l’escola i a casa, des de ben menuts, llegim i escoltem paraules, alhora que veiem imatges; i en fem el lligam. De vegades és la imatge que ens serveix de font per a l’escriptura o l’oralitat; d’altres, dibuixem al paper o a la nostra ment les històries que ens expliquen o que llegim. Pintures rupestres, papirs egipcis, tauletes d’argila, manuscrits medievals embolcallats de pell, llibres impresos, llibres digitals, àlbum il·lustrat, audiollibres, conta contes… Un viatge al llarg de la vida en què paraula i imatge, lectura i art, com ens deia Brossa, obrin camins que ens fan més rics i lliures.

Tot seguit, cinema, lectura i webs perquè reflexionem una miqueta més al voltant dels drets laborals. En primer lloc, les pel·lícules: Call me by your name, de Luca Guadagnino, i Ací em pariren, videoclip d’Andreu Valor. En segon lloc, els llibres: Amor a l’art, de Tània Juset, i L’obra mestra desconeguda, d’Honoré de Balzac. En tercer lloc, els webs: Recomanació llibres d’art per a grans i petits i Pintar literatura: que llegeix la dona del quadre.

Acabem amb una frase de Teresa Duran: “l’atractiu de la lectura respon, sobretot, a les emocions que suscita”. Per això l’acte lector és personal i col·lectiu alhora, perquè el podem compartir; lligat al moment i al lloc en què té lloc; vinculat a les imatges, a les il·lustracions, el tipus de lletra, la portada, els colors.. que acompanyen les paraules, llegides o escoltades; guardat a la memòria junt amb les emocions que tot plegat ens acompanyaven mentre llegíem o ens llegien.