96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

Observar, documentar i interpretar

07/11/2018 Emi Pardo

Aquesta setmana hem iniciat la pràctica dels ambients d’aprenentatge. Ja s’han començat a establir els vincles de seguretat afectiva entre mestres-infants-espais-materials-temps. Es tracta d’un projecte inclusiu on l’infant és el centre d’acció del seu propi procés. La posada en pràctica del projecte educatiu de l’escola infantil és com l’engranatge d’una màquina sofisticada de rellotgeria, amb peces petites i grans, cadascuna d’elles amb diferents reptes i alhora d’accions compartides, algunes previsibles i també d’altres impredictibles. La nostra tasca com a equip se centra a fer un acompanyament respectuós i facilitador per assegurar processos, provocar preguntes i donar respostes que generen més curiositats, i a preparar escenaris que conviden a continuar en la investigació des de la pròpia acció.

En aquest sentit, la documentació és una ferramenta pedagògica que ens ajuda a valorar l’experiència i a construir significats compartits entre l’adult i l’infant. L’observació prèvia a la documentació ens permet reflexionar sobre què vol aprendre, què és allò que l’encurioseix i on posa tota la seua intenció, atenció i concentració. La documentació ens ajuda a escoltar i ésser escoltat, a fer reflexió col·lectiva i a relacionar la teoria amb la pràctica. Així podem mostrar i compartir els processos de coneixement d’infants i d’adults, a comunicar la vida quotidiana a les famílies, a fer la historia individual, del grup i de l’escola. Documentar ens permet fer l’escola més transparent, estar més receptius als comentaris, a les crítiques, a les complexitats i a les complicitats.

Loris Malaguzzi va fer visible els infants a la ciutat de Villa Cella, al nord d’una regió d’Itàlia anomenada Reggio Romana. Un cop a la setmana portava la veu de la cultura de la infància a la ciutat. Aquests fets permetien posar a les persones en diàleg. Un diàleg sobre la cultura de la infància. El mestre pedagog deia: Els mestres són exploradors, que utilitzen brúixola i uneixen les fites, però saben que cada any hi ha fites noves.

Benvinguts  i benvingudes a les noves descobertes personals i col·lectives.