96 159 05 94 — correuclickedu

MÚSICA, REIVINDICACIÓ I FUTUR. Gavinators – No sóc calladeta

12/05/2020 Sandra Cuevas

“Sense música, la vida seria un error”, deia Friederich Nietzsche. Els investigadors estimen que la música podria ser almenys tan antiga com l’Homo sapiens, que va aparèixer aproximadament fa 200.000 anys.

Que la música té incidència sobre els nostres processos mentals, sensacions i percepcions (és a dir, sobre la nostra psicologia) s’ha fet evident a través de diversos estudis científics al llarg dels anys. La música exerceix una important força emocional sobre les persones, sobre el nostre comportament en qualsevol etapa de la vida.

<<La música incideix més en les nostres vides del que pensem>>

Des que som molt xicotets i xicotetes, estem exposats a molts tipus de músiques i aquestes, carregades de missatges de tot tipus, ens desperten emocions i interfereixen en els nostres processos com a persones.

Atesa la influència de la música com a instrument de socialització (sempre des del respecte a la llibertat d’expressió i de creació), algunes lletres poden constituir un reforç de les actituds masclistes en la nostra cultura, sobretot entre els més joves.

Aquest curs, els i les alumnes de cinquè hem fet un projecte sobre aquesta temàtica. Tot començà a partir d’una llista de reproducció musical que ambientava la nostra aula mentre treballàvem. Ens adonàrem del contingut que transmetien la majoria de les cançons que escoltàvem, generalment reaggeton. A partir d’aquest punt, ens endinsàrem, com qui no vol la cosa, en un projecte que finalment ens ha permès de guanyar el Premi Audiovisual de Primària MICE València 2020.

Al darrere d’aquest videoclip hi ha tot un extens procés.  Des de l’anàlisi, la cerca i la reflexió, repensàrem allò que escoltem cada dia -de vegades intencionadament i d’altres de manera sobtada. Vam proposar-nos pegar la volta a aquestes cançons i els videoclips que les acompanyen, canviar-les per fer un món més just i igualitari. A partir d’aquesta idea decidírem crear la nostra pròpia cançó i, posteriorment, enregistrar-ne un videoclip.

El premi MICE València 2020 no és exclusivament un premi de la classe de cinquè. És un regal que oferim al món per combatre les desigualtats, encara presents en la nostra societat.

Josep Pineda

Tutor de cinquè de primària