96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

MISSIÓ X: PROGRAMA D’ENTRENAMENT PER A ASTRONAUTES

11/04/2019 Emi Pardo

El meteorit va matar els dinosaures? D’on venia el meteorit?

A partir d’aquestes preguntes la classe dels dinosaures va iniciar un projecte d’investigació del Sistema Solar. Hem après moltes coses i volem

saber-ne més i més. Fins i tot ens agradaria volar amb una nau espacial per vore de prop aquest espai misteriós… És per això que hem demanat ajuda als majors de l’escola i ens han preparat un taller d’entrenament d’astronautes!

Missió X és el programa d’entrenament per als astronautes més menuts. En Missió X, els infants es prepararan per a l’exploració d’un planeta qualsevol, un planeta X. Per això hauran d’estar entrenats en l’ús dels equips, en el maneig de les ferramentes amb les dificultats afegides dels aparatosos escafandres i els grossos guants. Hauran d’aprendre a marxar amb les botes amb llast i hauran de preparar-se per a la terrible gravetat de Júpiter, o la lleugeresa del seu pes a la Lluna. Repararan peces del seu transbordador espacial. Exploraran els cràters d’impacte meteòric. O recolliran mostres de roques per a dur-les al seu vehicle “Rover”. I, fins tot, ja de tornada a la seua nau espacial, recuperaran forces degustant un deliciós menú per a astronautes.

I quan ja tinguen una bona preparació, quan ja hagen completat el seu entrenament, es llançaran a l’exploració del més fascinant de tots els planetes coneguts: el planeta Terra!

Entrenament d’astronautes

Comença la missió. Els vostre vehicle espacial avança a més de cinquanta mil quilòmetres per hora cap al planeta-X. Allí us espera una complexa missió que demana un entrenament molt complet: estudiareu els cràters que han deixat els impactes dels meteorits i recollireu algunes mostres de roca per a dur-les a la Terra.

Arribar i aterrar

Quan arribeu al planeta-X, el mòdul orbitador quedarà girant al voltant seu i deixareu caure el material llençant-lo amb paracaigudes. Això estalvia molta energia de retropropulsió, que necessitareu quan arribe l’hora de descendir, vosaltres mateixos, a bord del mòdul d’aterratge.

Però, compte: es tracta d’instruments delicats, sensibles, sofisticats components electrònics que no han de rebre colps massa forts. Un mal aterratge, una fallida en els paracaigudes i la missió sencera podria anar-se’n en orris…

El treball dels i les astronautes

Per a dur a terme algunes parts de la missió, cal certa habilita manual. S’han de muntar els equips abans d’instal·lar-los a la base d’exploració. Les peces grans viatgen plegades o desmuntades, a dintre de la nau, perquè altrament ocuparien massa espai. Acoblar-les unes a d’altres pot ser difícil.

Ací teniu les fotos i els dibuixos d’aquesta experiència tan enriquidora.