96 159 05 94 — correuclickedu

LLEGIR ABANS DE LLEGIR

LLEGIR ABANS DE LLEGIR
24/01/2022 Sandra Cuevas

GENER 2022

Llegir abans de llegir és llegir el món, les imatges, les veus. Aquest període no és exclusiu dels més menuts, sinó que abraça moltes edats i diversitat de persones. Quan parlem dels més menuts de 0 a 6 anys, els adults o els joves de secundària, esdevenim facilitadors d’històries i imatges, som model de llengua -des de la fonètica fins als significats. Per això és tan significatiu que llegim en veu alta i tenen tant de valor activitats com els amics lectors.

Aprendre a llegir és un procés que dura per sempre, perquè l’aprenentatge de la lectura no consisteix només a de-codificar un missatge. I tots no aprenem a llegir de la mateixa manera ni alhora. En aquest sentit, la lectura en veu alta o acompanyada sempre és un guiatge. I, com diu Teresa Durán “és l’adult qui, davant d’un dibuix primer assenyala, individualitza, anomena… i repeteix. Un cop i altre, fins a esdevenir ambdós, adult i infant, còmplices de la descoberta. De l’aventura de mirar… i veure-hi” (dins Àlbums i altres lectures. Anàlisi de llibres per a infants).

 

El codi QR d’aquest mes inclou una petita mostra de lectura acompanyada, aquesta que genera el vincle mentre esdevé model i guia. Escolteu Aina i Marisa, i gaudiu d’aquest minut d’El carter Joliu.

 

I si en voleu més, incloem sis propostes de tres àmbits diferents. Primer, els audiovisuals: Quan comencem a llegir el món [podcast] i Catacric-catacrac. Tot seguit, les lectures: L’erugueta goluda, d’Eric Carle, ed. Kókinos i Dins del mirall. La literatura infantil i juvenil explicada als adults, de Pep Molist, Ed. Graó. I per acabar, dos espais per endinsar-nos en la xarxa: GRETEL · Grup de recerca de LIJ de la UAB i La invitació a la lectura, de Jaume Centelles.

 

Endavant! Encetem el camí infinit i divers de llegir.