96 159 05 94 — correuclickedu

De la cultura se n’aprèn vivint-la amb emoció

11/05/2022 Emi Pardo

“Història d’un mig pollastre” obri la setmana temàtica  Llengua, lectura i territori

Amb la visita al mas del mig pollastre, una alquerieta abandonada enmig de l’horta, entre els termes de Picanya i Xirivella, començàvem la setmana. Posem en valor aquest projecte compartit, al voltant de la rondalla d’Enric Valor Història d’un mig pollastre. Un treball que es reprèn després de la pandèmia.

Aquesta experiència cultural, lúdica i relacional és una de les activitats que es repetia cada any com a senyal d’identitat de l’escola entre infants de tres anys i els xiquets de quart de primària, fa ja gairebé 30 anys.

Il·lusions compartides, responsabilitat i coresponsabilitat amb els companys de grup per fer una bona posada en escena, cuidant els detalls necessaris a l’hora de llegir en veu alta tenint en compte el públic. Un públic especial, un grup d’infants il·lusionats per escoltar, una vegada més, la rondalla, llegida i dramatitzada pels seus acompanyants particulars de passeig per l’horta, una horta ara mateix ufanosa, brillant, d’una exhuberància especial. Junts hem creat un ambient literari. Silencis, atenció, respecte i emoció en un entorn natural.

La lectura en veu alta ens regala la possibilitat de mostrar com llegim, com n’aprenem, de saber i conèixer qui hi ha darrere de cadascuna de les veus, quines emocions brollen en escoltar-nos i escoltar els amics lectors que van teixint la història. Posen de relleu la capacitat d’endinsar-se en els personatges, en l’ambientació d’una història fantàstica, com ho és l’abandonament d’un patrimoni natural, l’horta i les seues alqueries, sense que ens morim de vergonya o de sentiment. Passa i avant.

Ser públic, formar part de l’audició, no és una cosa fàcil. Els menuts de tres anys han mostrat la seua capacitat d’atenció i de respecte cap als lectors. Aprendre de la disciplina d’escoltar, de ser atents, de posar atenció, són competències que fan possible obrir les portes al coneixement, en gaudir de la riquesa de la llengua, i de la bona literatura.

Aquest és un projecte interdisciplinari on la música és ben viva. Amb el mestre Ferran vam aprendre la cançó de la rondalla i aquella vesprada la vam cantar plegats. Quina emoció de veus, veus dolces i harmòniques, entre la brisa dels camps, les sèquies i el mas que ens fa ombra.

Hem gaudit de la lectura i de l’experiència de fer amics nous (amb quina facilitat els alumnes de quart feien de germans grans. Compartir és aprendre i de la cultura se n’aprèn vivint-la amb emoció. Quin privilegi de ser partíceps d’aquest regal de vesprada. Infants i mestres il·lusionats i convençuts d’aprendre a saber fer.

Neus, Emi, Albert i Ferran