96 159 05 94 — correuclickedu

LECTURA EN VEU ALTA

LECTURA EN VEU ALTA
01/02/2022 Sandra Cuevas

FEBRER 2022

Parlem abans d’escriure i escoltem abans de llegir. Així les coses, ens ve de natural escoltar com altres ens conten històries, ens canten cançons, ens reciten poemes, ens expliquen acudits o ens representen una obra teatral. Aquestes idees lliguen amb els reflexions que fèiem el mes de gener al voltant del fet de llegir quan encara no en sabem.

Això sí, hi vam insistir en una idea ben important: hem de seguir llegint en veu alta encara que ja n’hàgem aprés. Sí, perquè senzillament escoltar com algú altre llig un text escrit, en facilita la comprensió i ens ofereix models. De fet, potser fins i tot que una història que pot semblar avorrida, quan l’escoltem en veu alta, la reinterpretem i ens pot semblar més divertida o entretinguda. Quan posem veu a un poema, i en treballem l’expressió i l’entonació, el sentit se’ns fa més clar. S’ha de treballar, i tant; però estigueu segurs que paga la pena. Perquè quan percebem que millorem, que guanyem en expressivitat, que hi transmetem més emoció, que pronunciem de manera més acurada i que hi posem el nostre estil, llavors, hem aconseguit comunicar-nos plenament: hem comprés el text, l’hem assimilat i l’hem fet nostre, l’expressem i el fem arribar al nostre auditori. I just en eixe moment és que aconseguim un tàndem fantàstic, com diu Txell Sota[1]: el gust de llegir i el plaer d’escoltar.

Podem llegir en veu alta a casa, a l’escola, a la biblioteca… I al llarg de tota la vida. Ben clar que ens ho diu el poeta, escriptor i traductor Miquel Desclot: a la lectura s’arriba per plaer… Comencem a llegir per plaer, i de fet seria desitjable que aquest plaer no ens abandonés mai.

Dues dones protagonitzen el mes de febrer. D’una banda, Maria Ibars, mestra i poetessa valenciana, amiga de Carles Salvador. Abans de la Guerra Civil, aprèn valencià en els cursos que imparteix Carles Salvador en el Centre de Cultura Valenciana i inicia la seua tasca com a poetessa. Alhora, entra en contacte amb l’Associació Protectora de l’Ensenyança Valenciana que va contribuir decididament a la renovació pedagògica i a la introducció de l’ensenyament del català a les escoles. També és autora d’obres narratives, com ara novel·les i contes. El Concurs de Lectura en Veu alta que organitzem a l’escola duu el seu nom.

L’altre referent que incloem al mes de febrer és Anna Swir, nascuda a Varsòvia a principis del segle XX, que es dedicà a la literatura com a poetessa, dramaturga i prosista, i fou autora d’obres per a xiquets i joves.

Si descarregueu el codi QR d’aquest mes, escoltareu els 36 primers versos del Cant I del poema Canigó, de Jacint Verdaguer. Un grapat d’alumnes de 4t de primària  reciten els versos d’un poema representatiu de la Renaixença.

 

Per acabar, sis propostes més sobre lectura en veu alta. Dos audiovisuals: The Reader, d’Stephen Daldry, i Matilda, de Danny de Vito.  Dues lectures: El llapis amb què escric, d’Anna Swir (Ed.96), i Estellés recitable, de Vicent Camps (Ed.96). I dues adreces de la xarxa: La serp blanca, de Josep Iborra, i Amb els peus a terra, d’Enric Queralt.

 

[1]SOTA, T. (2015): La lectura en veu alta, TEXT-La Galera, Barcelona