96 159 05 94 — correuclickedu

I si juguem sense joguines?

I si juguem sense joguines?
09/11/2022 Emi Pardo

S’acosten moments d’incertesa, d’inquietuds, de consumisme, de pensar quina és la millor joguina per als nostres infants. Alhora, aquesta és la millor oportunitat per parar-se a pensar. És moment de reflexió, de pensar racionalment i saber ben bé què és el que realment necessiten els nostres fills i quins interessos tenen. És moment d’educar i coeducar.

Coeducar és eliminar tots els estereotips o idees preconcebudes sobre les característiques que han de tenir els xiquets i les xiquetes, les dones i els homes. I quan parlem del joc, tanmateix, també és necessari que parlem de coeducació, ja que mitjançant l’educació desenvolupem totes les capacitats dels menuts.

El joc és una part fonamental de la infància, representa el món sencer dels nostres infants. Ajuda a estimular les funcions cognitives, a aprendre del que passa i del que hi ha al seu voltant. Els permet de fer els seus primers passos en la interacció amb els iguals. Jugar és part inherent de la infantesa.

Avui dia ha canviat molt la manera de jugar. La tecnologia forma part del dia a dia, de les nostres vides, i sovint no hem previst l’autocontrol ni la supervisió que cal. Els videojocs o joguines digitals són un dels entreteniments més demandats per la quantitat d’estímuls de sons, de llums i de colors que reben els xiquets. No obstant això, aquests jocs tecnològics no ajuden massa bé al desenvolupament infantil, perquè majoritàriament són jocs dirigits que no fomenten les funcions executives, la imaginació, la creativitat, la resolució de problemes o la presa de decisions… De fet, l’Organització Mundial de la Salut ha afegit el “desordre per videojocs” a la llista de problemes mentals.

En aquest sentit, tenim la necessitat de recomanar-vos altres formes de jugar amb els nostres xiquets i xiquetes. Pareu especial atenció al joc simbòlic, als jocs a l’aire lliure, d’imaginació, d’experimentar, construccions, pintar o modelar, cooperació i compartir, motricitat, etc. Jocs on siguen ells i elles els que trien a què juguen i com ho volen fer, enginyant les seues pròpies regles i el mètode a seguir. D’aquesta manera es treballen les seues funcions executives, les quals s’encarreguen de la resolució de problemes, de la presa de decisions i de l’autocontrol.

A partir d’ací vos aportem i aconsellem certes recomanacions que fan Penedès i Garraf sobre quin és el joc més habitual segons l’edat i les joguines més recomanables. De fet, podeu tindre en compte abans de començar a comprar.

https://somriupenedes.cat/que-es-el-joc-quin-es-el-joc-segons-ledat-dels-infants-i-les-joguines-mes-adequades/

El moment de la tria és clau, per no omplir la casa de “trastos”.

Com podeu veure, els jocs educatius són necessaris per a l’adequat desenvolupament infantil, en les àrees d’intel·ligència, social i emocional. Així doncs, anima els teus fills i filles a jugar espontàniament, sols i amb els seus iguals.

Laura Peris

Equip d’Infantil