96 159 05 94 — correuclickedu

Gavines lliures. Art d’Acció a l’Escola Gavina

15/02/2021 Loli Company

Al llarg de les darreres setmanes l’alumnat de plàstica de 1r d’ESO ha dut a terme el procés de creació d’un col·lectiu artístic i reivindicatiu: Gavines Lliures. En aquest procés, hem estudiat l’art d’acció i ens hem detingut en dues de les seues representants: Barbara Kruger i les Guerilla Girls. Hem descobert l’art com a eina d’expressió, però també de reivindicació social. Hem analitzat algunes de les obres d’aquestes artistes, i n’hem debatut els missatges i ens hem llançat a fer les nostres pròpies experiències artístiques de manera individual. Seguidament, hem  fet una assemblea per crear el nostre col·lectiu artístic i definir-lo. D’aquest procés ha sorgit Gavines lliures, un col·lectiu que lluita pels drets dels animals de manera anònima, sota màscares de gavines i capes acolorides. El projecte ha finalitzat amb una performance on els alumnes, sota les màscares, han empaperat l’escola amb cartells reivindicatius. Fins ací el projecte que ens havíem plantejat.

Però heus ací la nostra sorpresa, quan els xiquets i les xiquetes de primer cicle de l’escola, intrigats pel misteri de la performance, ens demanaren què passava i què féiem. Llavors decidírem estendre el nostre missatge de cara descoberta (inclosos els alumnes confinats, des de la pantalla de l’ordinador) i els férem una presentació del projecte. Després d’aquesta activitat, que ha dotat de significat i valor reivindicatiu el projecte, també la xicalla és conscient que “l’art pot ser una ferramenta d’expressió i de reivindicació social tan forta com un crit  i tan poderosa com una paraula”.

gavineslliures1-escolagavina
gavineslliures2-escolagavina