96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

Filosofia a sisé

Filosofia a sisé
22/12/2018 Loli Company
Xarxa2-escolagavina
mercat1-escolagavina

Enguany hem encetat un projecte en sisé de primària. Cada vesprada de dimarts durant quasi un hora, fem la sessió de filosofia. Què fem en aquestes sessions? Doncs jugar, parlar, escoltar-nos, interactuar, conéixer-nos més els uns als altres i a nosaltres mateixos… La flama del ciri inicia les sessions, i com vam dir en la primera: “El que passa en filosofia es queda en filosofia”. Sí, podem contar a altres persones de fora del grup què hem fet, què ens ha paregut, què ha passat… però sempre intentarem no contar què han dit els altres, ja que en aquestes sessions ixen fora sentiments, emocions i idees molt de dins de cadascú de nosaltres. Sí, jo, el mestre, també participe en quasi tots els jocs i també expresse allò que sent o vull dir als altres o de mi mateix. Hi ha hagut moments d’emoció, d’alegria, de plors, de rialles… i, cal dir, que sempre amb un respecte màxim i amb una escolta vertadera, activa i que em fa pensar de vegades per què els adults no arribem a aquest punt d’escolta, d’empatia i reconeixement de l’altre. Reconéixer i conéixer  l’altre és el que el grup de sisé regala en cada sessió de filosofia. Enhorabona!

Hem escrit els nostres defectes i els hem teatralitzat per saber que no és tan greu allò que pensem que és molt roï de nosaltres. Hem col·laborat en grup per fer una passarel·la de models amb vestits de diari, on hem inventat personatges fantàstics. Hem fet el mercat de sentiments, on cada persona deixava allò que no ens agrada de nosaltres i arreplegàvem allò que sí que ens agrada. Ens hem sincerat sobre les nostres pors, limitacions, sobre allò que ens preocupa i allò en què destaquem i ens valorem. Ens hem dit moltes coses des del cor i el sentiment. I allò més bonic de tot és que aquestes paraules no es quedaven en l’atmosfera que creàvem, no, sinó que cada persona intentava ajudar, aconsellar i “animar” l’altre. Jocs d’equip, cooperatius. Com ara aquell on fèiem una llista d’objectes que ens demanava la NASA en quedar-nos “penjats” en la lluna i haver d’arribar a la nau; o el de fer entre tothom una xarxa, passant-nos llana uns als altres mentre deies un aspecte positiu de l’altre, i així fer-la fort per mantindre el full on ficava “amistat” perquè no caiguera al ciri i es cremara. Jocs de coneixença personal, d’autoconcepte i d’autoestima, d’animació, de creativitat; converses de còmic improvisades, de confiança…

Han estat deu sessions d’allò més interessant. Els xiquets i xiquetes quan arriba dimarts de bon matí ja comenten: “mestre, hui hi ha “filo”, no?” És un moment d’aprendre amb els altres, un espai on agraïm el respecte i poder dir allò que sentim.

En l’última sessió que vam fer el dimarts 18 de desembre acabàrem amb dos jocs d’allò més entretinguts. El primer, de confiança. Per completar el joc que vam fer en la sessió nou, en parelles de confiança, anàrem per tota l’escola guiant el company o la companya que anava amb els ulls tancats. Passà de tot: des de la parella que anava amb total tranquil·litat i cura, fins a la que anava corrent o “abandonant” enmig del pati la seua parella “cega”. L’anàlisi final va estar molt positiva i van expressar emocions molt interessants. L’últim joc de l’any va consistir a escriure a una persona que et tocava per atzar, una frase o unes paraules positives, dient allò que més t’agrada d’ell o ella. Hi hagué paraules precioses que van fer el punt i seguit d’aquest nou projecte de la manera més bonica i meravellosa, amb paraules dels infants des del cor i amb emoció. El trimestre següent encara ens espera el nostre ciri roig d’aroma de fruits del bosc per continuar aprenent. Un plaer gegant!

Ferran Aleixandre i Barreda

Xarxa-escolagavina
vestits-escolagavina
vestits2-escolagavina
vestits 3-escolagavina