96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

ESCOLES MENUDES, PROJECTES GRANS I MESTRES GEGANTS

16/06/2018 Sandra Cuevas

Divendres 15 de juny els xiquets i les xiquets de primer cicle de primària vam visitar l’escola Ballester Fandos de la Malva-rosa, on ens van rebre les mestres i els alumnes de 1r i 2n. Aquesta trobada ha permés que els xiquets i les xiquetes de les dues escoles ens coneguérem, que nosaltres vérem el seu centre, que esmorzàrem tots junts, que conversàrem i que explicàrem que fem a l’escola cada dia i que és el que més ens agrada, i també que intercanviàrem regals ben especials. I a més, vam nadar junts a la platja i ho vam passar d’allò més bé.

És important explicar que l’activitat ha servit per tancar un projecte de correspondència entre les dues escoles, amb el qual obrim la nostra escola a d’altres realitats, ens enriquim culturalment i en valors. El curs vinent volem retrobar-nos i fer més projectes junts..

El col·legi públic Ballester Fandos és un centre amb pocs alumnes, de cultures diferents, que parlen llengües diferents de la nostra i que aprenen en valencià. I el projecte educatiu que els mestres tiren endavant és fantàstic. Com a escola acollidora tenen ara mateix un gran objectiu: rebre xiquets i xiquetes refugiats que arribaran diumenge al port de València. Us convidem a visitar la web de l’escola i conèixer-los una miqueta més. (http://ballesterfandos.edu.gva.es/)

Volem també parlar-vos d’un gran projecte d’una altra escola menuda. El col·legi Jordi Pere Cerdà és una escola catalana i plurilingüe situada a l’Alta Cerdanya, a la Catalunya Nord, que acull alumnes de tots dos costats de la frontera amb la voluntat d’unificar la comarca i esborrar els límits lingüístics i culturals que semblen dividir-los. Des del principi treballen de manera associativa i ensenyen els xiquets i les xiquetes diferents llengües sense perdre la identitat ni oblidar la voluntat de transmissió de la cultura del país. Els alumnes esdevenen plurilingües d’una manera natural, interioritzant des de ben petits que les llengües i les cultures són una riquesa. Tot i que el català és la llengua amb més presència a les classes, l’escola també ensenya en francès, anglès i castellà els seus 48 alumnes.

La Generalitat de Catalunya, el Consell Departamental dels Pirineus Orientals i el Consell Regional d’Occitània s’han implicat en el projecte des dels inicis, l’any 2012, i en són els principals finançadors. Gràcies a les subvencions econòmiques d’aquestes institucions, a l’ajut de l’ajuntament de Sallagosa i a la participació de les famílies, l’escola tira endavant amb esforç, voluntarisme i cooperació. Però l’aplicació de l’article 155 va suposar que la Generalitat de Catalunya ja no tinguera potestat per atorgar-los la subvenció que rebien. Amb la de l’Estat Francés no era suficient. Per això van iniciar una campanya de col·laboració per aconseguir els fons suficients per poder obrir l’escola a setembre. I estem d’enhorabona, perquè això ja és una realitat. Si voleu saber-ne més sobre acció moguda per mestres i famílies, i conèixer el projecte educatiu del centre, que té molts punts en comú al nostre, visiteu la seua web: https://www.escolajordiperecerda.cat/qui-som

Dos exemples d’escoles menudes que duen endavant grans projectes.