96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

L’educació ha de ser una celebració de la vida, apassionada i motivadora.

COMISSIÓ DE CONVIVÈNCIA I IGUALTAT

PARLEM DE CONVIVÈNCIA I IGUALTAT

Des de la Comissió de Convivència i Igualtat de l’Escola Gavina hem proposat la creació d’un espai en la web per presentar accions, activitats, propostes que treballen la convivència i la igualtat a l’escola. Pensem que és una manera de fer-vos partícips d’allò que fem a les aules, al pati, al menjador, a la cuina i tants altres espais on convivim.

 

 

FORMEM EN MEDIACIÓ ELS ALUMNES DE SECUNDÀRIA

El conflicte és inherent a la convivència. I necessari. Trobar la millor manera de resoldre situacions de conflicte i previndre’l són objectius del nostre Pla de Convivència i Igualtat. En aquest sentit, las mediació és una bona manera de tractar molts dels conflictes que apareixen en un centre escolar. La mediació consisteix en un procés voluntari, flexible i participatiu de resolució pacífica de conflictes en el què dues parts inicialment enfrontades recorren voluntàriament a una tercera persona imparcial i neutral, el mediador o mediadora, per arribar a un acord satisfactori. Aquest mètode promou la recerca de solucions per satisfer les necessitats de les parts, a través d’un procés dinàmic i actiu, en el qual les parts arriben a una solució per elles mateixes, amb la facilitació de la persona mediadora.

Fa uns anys bona part de l’equip de mestres ens vam formar en mediació i vam constituir-ne un equip, que el curs passat va reprendre la seua tasca, amb noves incorporacions. Hi ha mestres de les tres etapes, la coordinadora de convivència i igualtat, i membres de l’equip directiu. Un objectiu d’enguany, entre d’altres, és crear un equip de mediació format per alumnes de secundària, que rebran la formació necessària. Estem convençuts i convençudes que la proposta servirà per previndre i resoldre conflictes de manera positiva, i alhora suposarà un element de creixement per als nostres xics i xiques. Ja hem entrat a les classes a presentar la proposta i en tornar de vacances replegarem els noms dels xics i les xiques que volen formar part de l’equip. Més endavant us parlarem del curs i de com queda constituït aquest equip i les tasques que farà.

SI PENSEM EL MENJADOR I LA CUINA JUNTS, MILLOR

Les accions de foment de la convivència a l’escola es dirigeixen a diversos espais, entre ells els de menjador i el pati de l’escola.  En aquest sentit, la coordinació de les mestres del pati -com les anomenem grans i menuts- amb els mestres i les mestres de les diferents etapes de l’escola és fonamental i real, perquè tots constituïm un equip que treballa per fer realitat un mateix projecte.

Per això hem encetat enguany un pla de treball més estret, que començà el curs amb una sessió de formació i de reflexió al voltant de l’adolescència amb el personal de B-libe, que treballa al menjador i al pati. Aquest procés ha seguit amb l’elaboració d’una proposta de manual per al menjador, l’objectiu del qual és aconseguir que la gestió d’aquest espai siga més adequada, tant pel que fa a la convivència entre alumnes, com entre alumnes i responsables del menjador. Es tracta d’un esborrany que no només ha estat revisat pels majors. De fet, fa unes setmanes els delegats i les delegades de secundària es van reunir amb Inma Lladró, responsable de l’equip de B-libe, per revisar i pensar de manera conjunta la proposta d’aquest document que té com a marc de referència el Pla de Menjador. La conversa fou molt enriquidora, i s’hi acordaren diverses idees que contribuiran a millorar la convivència i la resolució positiva de conflictes.

I fa ben poc que hem fet una reunió semblant amb Raúl, el nostre cuiner. Hem fet balanç de com ha funcionat el primer trimestre: com entren els xics i les xiques a la cuina; com se serveixen els de 3r i 4t -ja que des d’aquest curs hem encetat aquesta mesura-, què podem millorar quant al que mengem, les quantitats, la varietat… Tothom ha coincidit que això de l’amanida no va com toca. És a dir, som conscients que n’hem de menjar, però tothom no se’n posa un mínim. Per això vam acordar algunes propostes que impliquen també l’alumnat de secundària. Ja us en parlarem.

MEDIAR ÉS MOLT MÉS QUE RESOLDRE CONFLICTES

El passat dimecres 6 i dijous 7 de febrer, un bon grapat dels meus companys de l’ESO i jo hem fet un curs de mediació que a tots ens ha sorprés. Érem 54 alumnes i mai no havíem fet una activitat com aquesta.

Alguns de nosaltres pensàvem que la mediació era tant sols solucionar un problema entre dues i més persones, però a poc a poc hem descobert que això de la mediació va molt més enllà. Hem aprés que resoldre un conflicte de veritat no és tant fàcil com podem pensar, ja que una mediadora o un mediador no pot donar ni la seua opinió, ni donar consells, entre altres coses.

El primer dia del curs vam fer una activitat per grups en què havíem de respondre unes preguntes i a partir d’eixes preguntes, després vam fer un debat. Vam estar tot el que quedava de matí a l’aula, mentre Vicent Ginés, que ens ha fet la formació, ens explicava més o menys el funcionament de la mediació. El segon dia, Vicent ens va acabar d’explicar el que ens faltava per poder fer una mediació entre dues persones i vam començar a posar els nostres coneixements en pràctica per grups.

Han sigut dos dies molt intensos de veritat, ja que Vicent tenia moltíssimes ganes de que nosaltres aprenguérem i ens ha transmés la seua energia, que mai no s’acabava.
Sota el meu punt de vista, durant estos dos dies tots hem aprés com podem solucionar problemes i moltes més coses, ja que Vicent ens ha fet reflexionar fins i tot sobre les bromes que podem fer a una persona. He vist que amb activitats com aquestes de veritat aprenem.

Mariona Juan Castelló

4t ESO

MEDIACIÓ: UNA EXPERIÈNCIA BRUTAL

Els dies 6 i 7 de febrer, 54 alumnes de secundària de l’escola vam fer un taller de mediació, amb el formador Vicent Ginés, de Pon Solución.

Aquest taller de deu hores ha estat una experiència brutal i molt divertida. Per altra banda, crec que ens vindrà molt bé per fer un grup de mediació a l’escola i per resoldre els possibles conflictes que hi haja -encara que com diu Vicent, sempre és millor que no calga un equip de mediació.

En aquest taller hem aprés un dels mètodes que més s’utilitza, que és el de l’estora Sabona, que consisteix a fer unes preguntes sobre el passat i el futur de la relació que tenen els dos mediats.

En conclusió, vull destacar que aquest taller exprés ha sigut una experiència que repetiria sense cap dubte.

Javi Biot

4t d’eso

EL MEU CURS DE MEDIACIÓ

Dimecres 6 i dijous 7 de febrer tinguérem a l’escola un convidat molt especial. Va vindre Vicent Ginés, de PonSolucion, a ensenyar-nos a mediar per resoldre problemes entre la gent de l’escola secundària i de tercer cicle de secundària, i també per resoldre’ls entre nosaltres.

El primer dia férem un debat i isquérem a la porxada a fer una Gimcana sobre la vida. Després d’això Vicent ens ensenyà un mètode per resoldre problemes que es diu Estora Sabona, que consisteix a fer una mena d’estora en quatre peces, cadascuna de les quals té un nombre  -de l’1 al 4- amb un significat. L’1 fa referència al futur i li preguntes a les persones mediades: t’imagines un futur sense ell/a? El número 2 es refereix al passat negatiu, i en eixe cas has de preguntar: Què ha passat?, per què ha passat això?, com t’has sentit? Després hi ha el número 3, la funció del qual és arribar al cor. En aquest cas preguntes a les persones mediades: Quins moments heu viscut junts/es? Quina és la millor anècdota que teniu junts/es? Segurament, després d’això les persones mediades vulguen resoldre els seus problemes. Per acabar, l’últim punt, el que correspon al número 4, representa el futur positiu amb la pregunta: On penses que arribareu junts/es?

Jo crec que la formació a tots i totes ens ha  vingut bastant bé, ja que ha canviat la nostra definició del terme problemes i ens els ha fet veure diferents. A més, ens ha ensenyat molts valors i a ser millors persones.

Marc Melgoso Barbero

4t eso

UNA EXPERIÈNCIA QUE PAGA LA PENA

Sóc Dani Real i us parlaré sobre els meus dos dies en què m’he format com a mediador, amb un gran professional que es va fer classe durant dos dies i que s’anomena Vicent Ginés.

Durant aquest curs vam fer cada dia coses ben diferents. El primer dia, la formació fou més teòrica i menys dinàmica, perquè ens va explicar el millor mètode (l’estora Savona) per mediar. Un cop explicà en què consistia, vam eixir a la porxada de secundària, on vam haver d’endevinar coses de la seua vida. Vicent ens deia si la resposta sobre allò que li dèiem era la correcta.

El segon dia va ser molt més dinàmic, perquè quan arribàrem a l’aula a primera hora del matí, vam fer un joc per despertar-nos i vam fer una mediació entre tots junts. Després vam anar al pavelló, on desplegàrem una estora i ens vam posar per grups per practicar allò aprés. Vicent ens va plantejar situacions de conflicte i un de nosaltres mediava entre altres dos.

Quan vam acabar, ens vam acomiadar d’ell: vam compartir algunes idees i ens vam fer fotos. I després, a dinar tots i totes.

Aquest curs ha estat genial per a mi, perquè amb Vicent Ginés ja havíem fet un taller fa dos cursos, i tenia ganes de tornar a viures una experiència així amb ell.