Veure i escoltar a Gervasio Sánchez

Posted on juny 6, 2016
Filed Under exposicions, fotografia

gervasio_sanchez

Aquest curs que ja s’acosta al seu final, hem tingut més dificultat inclús per mantenir aquella funció nostra tan pràctica d’agenda d’esdeveniments d’interès, especialment d’aquells amb la possibilitat de ser gaudits per alumnat i professorat i els quals poden ser després ‘portats’ a l’aula. Així que en aquesta ocasió no hem volgut deixar prerdre el pols de l’actualitat i avisar de la conferència impartida pel fotògraf Gervasio Sánchez amb motiu de la mostra antològica que exposarà al Museu Valencià d’Etnologia. L’obra fotogràfica de Gervasio Sánchez —Premi Nacional de Fotografia 2009, atorgat pel Ministeri de Cultura— representa una llarga travessia per 25 anys d’obstinat treball en nombrosos escenaris bèl·lics i postbèl·lics d’Amèrica Llatina, Europa, Àsia i Àfrica; llocs que desvetlen la cruesa del nostre temps i en els quals perviuen, injustament oblidades, les víctimes de la barbàrie. Sense dubte una més que interessant, polièdirca en la seua lectura pedagògica i perquè la pugau enriquir vos deixem ací el text que la comissària ha publicat:

Gervasio és temperament i passió. Intenció i encoratjament, inconformisme i rebel·lia. Emoció i esquinçament. Al llarg de la seua trajectòria, la seua obra transcorre en la fusió d’estes pulsions per a oferir-nos, sense additius, l’extensa visió d’una geografia humana lacerada per la guerra, l’odi, la desolació i, fet i fet, oblidada en el seu sofriment. En el seu gran periple vital, Gervasio Sánchez ha sabut transcendir la marca de “reporter de guerra” cap a un triple repte professional. En primer lloc, ha reafirmat la seua nítida vocació i convicció de fotoperiodista independent. Després, ha incorporat als temes d’actualitat la construcció de projectes fotogràfics de llarg abast, més reflexius i minuciosos, que constitueixen un distintiu estratègic de la seua obra. I, finalment, ha contribuït al fet que la fotografia documental espanyola tinga un merescut reconeixement com a obra fotogràfica intrínseca, situada amb tot el dret en circuits i espais museístics.

Aquesta mostra antològica, organitzada amb motiu de la concessió del Premi Nacional de Fotografia 2009, atorgat pel Ministeri de Cultura, representa una llarga travessia per 25 anys d’obstinat treball en nombrosos escenaris bèl·lics i posbèl·lics d’Amèrica Llatina, Europa, Àsia i Àfrica; llocs que desvetlen la cruesa del nostre temps i en els quals langueixen, injustament oblidats, les víctimes de la barbàrie. L’obra fotogràfica de Gervasio constitueix, a dia de huí, un contundent llegat històric perquè en el futur no es puga dubtar del passat. Forjada amb infatigable coratge, se submergeix en realitats desoladores que molts preferirien ignorar. La seua fructífera producció suposa una innegable aportació a la fotografia de reportatge i constata com a través d’ella pot dignificar-se a les víctimes retratades amb una mirada particular que enalteix els millors valors del fotoperiodisme.

Sandra Balsells, comissària.

Sala Alfons el Magnánim. Museu Valencià d’Etnologia