Sambori-Mice: La flauta màgica 2.0

Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambroi_mice_16

La flauta màgica 2.0

L’art, el teatre, el cinema, utilitzat com a eina per aprendre el que no està en els llibres. Són carícies educatives que ajuden a enfortir vincles, a conèixer-nos millor i a mostrar capacitats ocultes que valen el seu pes en or. Per a mi com a educador, el cinema és una eina per integrar els xiquets i xiquetees amb necessitats educatives especials. El CEIP Santa Bàrbera produeix un film que promou l’educació inclusiva. El professorat aconsegueix treure habilitats en els xiquets que ‘no s’avaluen en el pupitre’.

El sistema públic d’educació evoluciona pas a pas cap a una concepció inclusiva i cooperativa de l’ensenyament. I a La Ribera, on proliferen els centres que apliquen innovacions pedagògiques -alguns de referència-, hi ha sobrades mostres d’això. Aquest cop és el cinema el mètode emprat per a la integració. Els 21 alunnes de 2n A de Primària del CEIP Santa Bàrbara de Benifaió el passat curs van començar les vacances i de forma més que merescuda, guanyades a pols. El colofó ​​que vam posar al dur curs 2015-16 va ser el rodatge d’una versió lliure de La flauta màgica de Mozart, un projecte didàctic transversal en el qual s’ha involucrat bona part de la comunitat educativa que constitueix el centre i que han rodat en Valencià. La Flauta Màgica2.0.

flauta_magica_01

L’ànima mater de la iniciativa ha estat l’educador d’educació especial, Wilfrid Pelló, en col·laboració amb el tutor del grup, Miguel Dorce i amb la pedagoga musical Paula López. També han estat al seu costat els pares i mares de l’alumnat. Entre tots, han dut a terme el rodatge i producció del film que dura 20 minuts. Tot un rècord si es té en compte la dificultat de dur a terme produccions audiovisuals amb nens de set anys i els escassos recursos amb què s’ha muntat. No hi havia pressupost, la càmera emprada casolana, la decoració dels DVD s’ha fet de forma manual i així pràcticament tot. L’activitat ha ajudat a fomentar el prestigi dels alumnes i impulsat valors com el respecte i la paciència. Els nens afirmen sentir-se feliços per treballar en equip i aconseguir implicar a tota la comunitat educativa.

El treball en conjunt ha estat el primer resultat d’èxit que ha comportat el projecte audiovisual. Els pares s’han bolcat en l’elaboració de vestuari, el professorat en decorats i attrezzo, aportant així el seu granet de sorra. Ho han fet en temps rècord perquè la idea va sorgir a la fi del període lectiu. Però sens dubte els aspectes més positius s’han vist reflectits en el propi alumnat. Pelló pretenia que en l’activitat s’integraran aquells petits amb alguna necessitat especial com un més. I així ha estat. Tots han treballat braç a braç, sense diferències, demostrant que les barreres només estan en la ment de qui les tracta de posar. Hem educat en paciència, respecte, cooperació i coordinació, assenyala el director de la producció audiovisual. I no és per menys. L’esforç que requereix un enregistrament de esatas característiques és colossal i má per als que no estan familiaritzats amb el sector. Estrès, imprevistos d’última hora i conflictes de diversa índole solen sorgir enmig d’aquesta classe de treballs. No obstant això, entre els petits de Santa Bàrbara ha regnat l’harmonia durant el mes que ha durat l’experiència. Els ha agradat treballar en equip. No en va, en concloure l’activitat se’ls presguntaba a tots què és el que més valoraven de la mateixa. La resposta era contundent: ‘hem passat molt temps junts i això ens ha fet feliços perquè teníem un objectiu comú’. ‘Venien a classe molt motivats’ ressalta l’educador d’educació especial. Es va trencar la monotonia dels horaris en un mes calurós -l’activitat es va desenvolupar des del 13 de maig fins al 16 de juny- i es va omplir d’un contingut especial el tram final de l’any acadèmic.

flauta_magica_02

Habilitats ocultes.
A banda, s’ha percebut una evolució especialment positiva en alguns alumnes en fomentar el seu ‘prestigi’ entre els companys. Amb el seu paper en aquest joc de rol han aconseguit fer-se valer. Pelló argumenta que amb aquesta mena d’activitats el professorat aconsegueix treure a la llum moltes habilitats positives que d’alguna manera estan ocultes en l’estudiant. ‘És una forma de veure les capacitats que no s’avaluen sobre la taula’ exemplifica. L’estrena es va dur a terme al festival de final de curs en pantalla gran. Les llàgrimes d’emoció per la feina ben feta van caure de manera inevitable. La flauta màgica 2.0 és la tercera pel·lícula que roda el centre després de L’extra-terrestre i La fàtua humana. Tota una cartellera d’èxit pedagògic mereixedora de l’aplaudiment de la crítica més mordaç.

CEIP Santa Bàrbara | Benifaió

One Response to “Sambori-Mice: La flauta màgica 2.0”

1. wilfrid pelló on novembre 23rd, 2016 12:31 am

Gràcies a 400 colps per aquesta tasca tan important de deixar empremta als més menuts i als grans que ens empenyem en emplenar-la de màgia.