Sambori-Mice: Viatge a la lluna

Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambroi_mice_16

Viatge a la lluna

Aquesta aventura va tindre lloc a la classe de Comunicació Audiovisual de 1r ESO, a l’IES el Quint de Riba-roja de Túria, durant el curs passat. Assignatura, per cert, que la benvolguda LOMQE ha eliminat. Vaig decidir treballar amb els alumnes la tècnica de l’stop-motion. Era una forma útil de passar del treball de la imatge i la fotografia a la imatge en moviment i el cinema. Vam començar dedicant una sessió a explicar en què consisitia, veure’n alguns exemples i fer-ne una prova ràpida amb l’ajuda d’un iPad connectat a un projector. Els alumnes quedaren bocabadats i amb ganes de més. Abans de posar-nos amb el projecte, dedicàrem un parell de dies a treballar la tècnica amb nosaltres com a figures, el que es coneix com a pixilació. Tot seguit ens vam posar a preparar el nostre projecte: un curt d’animació utilitzant la tècnica de l’stop-motion.

Guió
El primer pas va ser buscar la idea i escriure el guió. Després d’una pluja d’idees, vam acordar basar el nostre curt en la pel·lícula Viatge a la lluna de George Méliès. Les setmanes anteriors les havíem dedicat a fer un repàs als inicis del cinema, havíem comentat i vist fragments dels germans Lumière, Méliès i Segundo de Chomón. Als alumnes els encantaren els efectes i trucatges d’aquests directors i fins i tot els havíem posat en pràctica fent alguns vídeos curts. Així doncs, decidírem que el nostre curt començaria fent un homenatge a la famosa escena del coet arribant a la lluna. A partir d’ací, de manera col·laborativa vam escriure el guió, que també va estar condicionat per un altre element clau: la cançó “Melonar en la lluna” del grup valencià Bajoqueta Rock (el fill d’un dels components del grup era alumne de l’assignatura). Posteriorment, dos alumnes, Joan i Alexandra, es posaren a dibuixar l’storyboard.

viatge_lluna_01

Disseny
El segon pas del projecte va ser el disseny i construcció de personatges i escenografia. Després de fer un inventari de tot el que necessitaríem ens vam posar mans a l’obra. En aquesta fase comptàrem amb el suport imprescindible del Departament de Dibuix, i molt especialment de la companya Carmen Gimeno, sense la qual tot això hauria estat impossible. Després de decidir l’aspecte que volíem per a la pel·lícula i dissenyar personatges i escenografia, els alumnes, distribuïts per grups es van posar a construir-los, principalment amb plastilina, però també vam utilitzar altres materials per a la construcció de la superfície lunar i el coet. Al mateix temps començàrem a posar a preparar la part tècnica. Vam construir, amb ajuda d’un company del Departament de Tecnologia, el suport que ens serviria de base-escenari per a l’animació. També vam buscar solucions per al tema de la il·luminació.

Animació i gravació
Finalment, arribàrem a la part més delicada, l’animació i la gravació, foto a foto, del curt. Aquesta part la vam realitzar en grups de dos o tres alumnes, ja que, a banda que més ja no hi podien intervenir, era necessària molta concentració i calia evitar les distraccions. És per això que no el vam gravar en hores de la nostra assignatura, sinó fora de classe. En aquest procés d’animació hem de destacar la implicació d’un dels alumnes, Joan B., gràcies al qual vam aconseguir acabar el rodatge abans que no acabara el curs.

Muntatge
Finalment vam fer el muntatge del curt. Aquesta va ser l’única part en la qual no participaren els alumnes perquè a l’institut no disposem d’ordinadors amb la suficient potència com poder moure amb fluïdesa aquest tipus de programari.

viatge_lluna_02

L’aventura continua
L’experiència va ser totalment gratificant i va suposar un vertader treball col·laboratiu en el qual tots els membres tenien la seua funció. El curt es va estrenar a l’institut el passat 29 d’octubre de 2015, amb l’assistència de pares i mares, alumnat i professorat del centre, en una de les sessions del nostre cinefòrum. Va completar la sessió la projecció de la pel·lícula Pesadilla antes de Navidad de Tim Burton, obra que va suposar un avanç important en la tècnica de l’stop-motion. Per a alegria nostra, el treball va ser recompensat amb el premi Tirant Avant Escolar 2015. La participació, ara, en els premis Sambori-MiCE i en la secció oficial de la MiCE és, en si mateix, ja un premi. Estem ben contents que el curt puga ser projectat i difós.

Natxo Moral Reig @imoralr
IES el Quint | Riba-roja de Túria