Gillian Wearing i un nou IVAM

Posted on setembre 21, 2015 
Filed Under exposicions, video

Dir que a partir d’ara tindrem un nou IVAM és no expressar-se amb propietat. Perquè l’IVAM, el museu valencià de l’art modern, és el mateix que sempre ha estat al carrer Guillem de Castro. Però ha sigut tal la degradació de l’espai i el seu ús per part del desgovern anterior, que rebem amb tant d’entusiasme el treball del nou equip de la Conselleria de Cultura com si d’inaugurar el propi museu es tractara.

I comencem amb una mostra que ens suscita força interés perquè de contingut provocador, a servir formats en els quals pensem caldria introduir al nostre alumnat. L’exposició que s’inaugura el 24 de setembre és la primera mostra individual a l’estat espanyol de Gillian Wearing des de l’any 2001. La major part de les obres que la integren pertanyen als últims 15 anys de creació de l’artista britànica premi Turner 1997, que estarà a València per a la inauguració. Fotografies com ara Rock “n” Roll 70 o  la videoinstal·lació titulada Your Views són d’aquest mateix any i no s’havien exhibit fins ara. En total, en la galeria 1 de l’Institut Valencià d’Art Modern s’exhibiran 11 fotografies, una escultura i 8 videoinstal·lacions de Wearing. Treballs com la videoinstal·lació Secrets and Lies (2009), en què un conjunt d’homes i dones es despullen psicològicament davant la càmera, Bully (2010), que recrea una situació d’assetjament patida per un home, o la més recent Fear and Loathing (2014) estaran presents en la mostra.

Difícil d’emmarcar en una tendència artística clara, el treball de Gillian Wearing (Birmingham, 1963), té una sòlida empremta personal i social que ho dota d’un discurs potent. És una artista molt meticulosa en el seu treball, que aborda temes de gran actualitat com la violència, la incomunicació, els traumes, però des del punt de vista d’allò quotidià. L’obra de Gillian Wearing respon a la busca d’identitat de molts individus en una societat que tendix a la uniformitat i la globalització dels comportaments humans. Es tracta d’una anàlisi que genera retrats que reflectixen un fràgil equilibri entre l’autoconsciència i la imatge percebuda, entre allò públic i allò privat, entre la imatge veraç i la imatge projectada.Per aquest motiu, Wearing explora la naturalesa de la identitat i les complexitats de la personalitat humana, i ho extrapola a la idea de col·lectivitat com si es tractara d’un trencaclosques d’infinites peces. Influenciada per l’estètica documentalista dels anys setanta, el seu treball apel·la a la capacitat de l’individu d’escoltar veus i experiències alienes, per la qual cosa, des de la mirada de l’art, ens proporciona un retrat en què, mitjançant la fotografia, els vídeos i les escultures, explora la complexitat de les relacions humanes i de la vida quotidiana.

I en el marc de la inauguració (dijous 24 a les 19.00 h.) caldrà tenir ben en compte que podrem comptar amb la presència del a pròpia Wearing que conversarà sobre totes aquestes qüestions amb la galerista Maureen Paley.

IVAM | del 24 de setembre de 2015 al 24 de gener de 2016

Comentaris

Leave a Reply