#creacinema 3 i 4

Posted on març 27, 2015
Filed Under cinema, educació, formació

Fem un bot en el resum de les sessions del curs de Creació cinematogràfica en contextos educatius que tant ací com a twitter arrepleguem sota el hashtag #creacinema. Després de l’aturada fallera n’hem fet les sessions 3 i 4.

creacinema_04

La de dilluns sigué de format curt doncs aquestes, les del primer dia de la setmana, són només de dues hores de classe. En ella no podia faltar les referències oportunes a la gran cita del final de setmana, la MICE. Vàrem fer una ullada a les diferents i suggerents activitats del programa posant especial èmfasi en la taula rodona de dissabte sobre educació mediàtica i, com no, convidant al professorat, actual o futur, a participar del Mirem i fem cinema · Espai d’intercanvi del professorat per l’audiovisual. A partir de les aportacions de la primera edició vàrem revisar els diferents enllaços proporcionats i que constitueixen un bon panell de referents per treballar amb açò anomenat cinema educatiu. Paga la pena veure les propostes pedagògiques de Nautilus Audiovisual, o les més que útils guies didàctiques sobre un bon nombre de pel·lícules d’espaicinema de magisteri, o… Fet el tomb per la xarxa continuàrem amb l’edició i pràcticament la finalització dels haikus audiovisuals. Com a proposta i pràctica de treball a l’aula, un èxit. Especialment per la versatilitat i senzillesa que ofereix per treballar conjuntament la creació literària i audiovisual i, a #creacinema, perquè va permetre els participants trencar ma amb el programari i els entorns d’edició no lineal. En concret Pilar va poder tancar la seua primera obra audiovisual realitzada mai per ella mateix, passant pels diferents processos de la creació (escriptura, gravació i edició); genial.

creacinema_03

Dimecres tornàrem a la sessió de llarga durada, quatre hores. D’entrada recuperàrem el dispositiu de taula rodona. Veníem d’una sensació que no ens acabava d’agradar, derivada dels condicionants que genera en la comunicació estar en una disposició tan rígida com cada alumne davant de la seua pantalla. Així que recuperàrem la conversa distesa per continuar sostenint un grup mermat en la presència d’alumnat (sembla que finalment no en seran més de vuit) però actiu i afectiu. Era moment de revisar on ens trobàvem després de tres sessions (expectatives, suggeriments, interessos…) i que tindrem per davant. El feed-back sigué positiu tot i que vàrem, poder comprovar que segurament havíem sigut massa ambiciosos pel que fa a la quantitat de continguts programats.

Després passàrem a la següent proposta de realització plantejada al voltant d’un gènere concret: l’entrevista. Josep Lluís va explicar un dels projectes que porta entre mans, Paraules de terra i fang, que tant en format paper com audiovisual dóna veu a través del gènere a un grup d’homes i dones que encara són memòria viva d’un paisatges tan propers com l’Albufera, Castellar o el canal del Tremolar. Seguidament Jordi va proporcionar les primeres orientacions metodològiques per un acostament més cinematogràfic que no televisiu a un format com l’entrevista i que han de començar a servir als participants per la realització posterior de propostes més elaborades en planificació i execució.

creacinema_05

Finalment pàssarem a l’acció, aquella que passa pel brainstorming, la planificació i especialment el rodatge. I diguem especialment perquè una vegada embastit el grup de treball, és increïble com un rodatge canvia a positiu la disposició, la motivació, la relació entre els participants i el clima de treball. Aspectes aquestos que bé ens interessa fer veure als participants i que considerem tan nodridors en el treball amb alumnat de secundària. Cinema com a treball col·laboratiu, l’atenció plena en allò que fas (audio, llum, diàlegs…), els rols, la presa de decisions… Deixàrem el grup en alt i dilluns passarem l’equador del curs amb… Fins la setmana vinent.