Sambori-Mice: El superheroi

Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambori_mice_15

El superheroi

El curtmetratge El Superheroi protagonitzat per alguns dels alumnes de 6é del col·legi Sant Joan de Ribera de Burjassot i realitzat pel seu professor-tutor Josep Antón, ha sigut premiat en la 29 edició del festival internacional de cinema de València, Cinema Jove, amb l’esment honorífic a la labor docent que atorga  Wolters-Kluwer- Quaderns de Pedagogia.

El Superheroi conta la historia de Pepe, un nou alumne  que amb la seva arribada a l’aula crearà una petita revolució entre els seus companys. Per un costat generarà admiració entre molts d’ells, sorpresos per les formidables capacitats que el xiquet, arribat de Suècia, mostra en diferents disciplines: sap tocar la flauta, fa jocs de màgia i fins i tot es un crack jugant al futbol, però també hi ha qui no acaba d’acceptar que Pepe faça tantes coses bé. Això provocarà un preocupant conflicte a la classe, on seran els mateixos alumnes els encarregats d’aconseguir solucionar-lo i cohesionar al grup-classe.

el_superheroi

El propòsit de l’activitat va ser rodar una historia sobre l’amistat, dins el marc del treball en valors realitzat a l’àrea d’Alternativa a la Religió. El guió va sorgir d’una experiència real: Pepe era un nou alumne que havia arribat a l’escola. No obstant, els alumnes van fer servir la imaginació per tal de fabular una historia amb components ficticis. Com el problema generat a la classe.
Després de realitzar el guió, vingué el procés de realització de la pel·lícula que va ser íntegrament gravada amb un telèfon mòbil (I-phone). Aquest procés va durar un parell de mesos, i si sumem el temps emprat en l’elaboració del guió i la posterior edició i muntatge, podríem dir que la totalitat del projecte va un trimestre. Concretament el curtmetratge va ser estrenat el dia del festival de nadal de l’escola.

La valoració d’aquesta activitat des del punt de vista pedagògic per part del director d’aquest curt  i a la vegada tutor de la classe de 6é del Sant Joan de Ribera, es totalment positiva, emfatitzant la importància i necessitat que recursos com el cinema i les seves “històries”  estiguen a l’abast dels docents a l’hora de poder dotar de noves experiències significatives als alumnes. Tot allò que els alumnes paguen aprendre a l’escola, en l’àmbit de les relacions socials , els serà de gran utilitat per a la resta de la seva existència. Inclús molt més que altres “continguts” vigents carents de qualsevol tipus de significativisme. Al llarg de la vida ens relacionem amb moltes persones  d’aquestes relacions depèn, en bona mida, el nostre èxit professional i personal.

D’altra banda, cal dir que aquest guardó ha posat a l’escola pública Sant Joan de Ribera de Burjassot en els mitjans de comunicació d’una manera totalment distinta a la que lamentablement darrerament l’hem vista. La felicitat i el positivisme que aquest premi han mostrat premsa y altres canals de difusió mediàtica contrasten amb la situació actual del centre, que viu ,amb angoixa, l’espera d’una reforma integral urgent, necessària i PROMESA per Conselleria però que no arriba mai, i que, poc a poc, condemna a l’escola a un futur totalment incert.

Josep Anton
Col·legi Sant Joan de Ribera de Burjassot