Sambori-Mice: Carlets, vaixell de joguina

Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambori_mice_15

Carlets, vaixell de joguina

Fa temps, em rondava la idea d’introduir  el cinema i el seu llenguatge entre l’alumnat de primària. Tot vingué de l’excursió de fi de curs de sisè de l’any passat, al contactar amb un gran amant del cinema i pare de l’escola, Dario Sancho. Amb les filmacions de l’excursió i fotografies, Dario feu un muntatge recordatori, el qual obtingué la seua recompensa amb una gran acceptació per part de la comunitat educativa.

carlets

Això feu pensar  Dario el preparar un Taller de Cinema per l’alumnat de 2n i 3r cicle de primària. Pensat i fet, i enguany s’inicia aquesta activitat extraescolar oferta pel l’AMPA. Com a experiència ha estat una bona idea. Però ens calia donar una passa més. Ara anàvem a treballar en equip. Amb tot l’entusiasme dels alumnes de 5é que participen en el Taller de Cinema i Dario, iniciem una bona relació, la qual volem quallar en un projecte que impliquem a la resta de la classe. En assabentar-nos del premi MICE-SAMBORI,  volem participar sense saber com fer-ho. Dario i jo plantegem la possibilitat d’introduir la poesia al projecte, d’aquesta manera relacionem dos llenguatges tan diferents i tan relacionats al mateix temps, el cinematogràfic l i el  poètic.

Aprofitaríem que enguany és l’any Carles Salvador. Mestre, gramàtic i poeta. Ens calia reivindicar aquesta personalitat de la nostra cultura i de la nostra llengua. Treballaríem al voltant d’un poema de Carles Salvador. Altra vegada ens sorprèn la coincidència. Dario i jo, en la recerca trobarem el poema de Carlets, vaixell de joguina, aquest podia ser el que buscàvem. El guió l’elaboraríem els mestres i els alumnes gravarien i escenificarien. Així plantejarem el projecte, però sense trobar el moment per a iniciar-lo. El temps passava i no trobàvem el temps per fer realitat el treball. Marcarem un dia, i volguérem presentar tot el projecte a la classe. Els va encantar i prompte s’il·lusionaren. Calia llegir el poema, després gravaríem el que pensava cada alumne sobre ell, quines sensacions i emocions… però, la pròpia dinàmica ens feu canviar i decidir fer una pel·lícula sobre el poema de Carles Salvador.

A l’inici, gravaríem tot el procés i utilitzaríem dibuixos i materials de plàstica per il·lustrar el poema, i gravaríem tots els dibuixos fent una sèrie encadenada que fos el curt. Eixa seria la pel·lícula. Els alumnes del Taller de Cinema portaven el pes de la gravació. Gravarem tot el procés. Les explicacions del mestre, les suggerències de l’alumnat, les activitats i propostes per fer la pel·lícula. Mentre, també els propis càmeres eren filmats com a part del procés.

El resultat ha estat una meta pel·lícula. Tot el procés de preparació està rodat per l’alumnat, al mateix temps que en són gravats per Dario. El resultat final ha estat la pel·lícula de Carlets, un vaixell de paper, però es presenta al final, durant els crèdits. Mentre que tot el procés de treball literari i cinematogràfic preparatori ens fa pensar que és el curt, la pel·lícula. Aquesta xicoteta llicència cinematogràfica, d’amagar la pel·lícula, ha estat molt encertada i acceptada, creant una encisadora imatge o metàfora propi del llenguatge poètic.. L’alumnat i nosaltres hem gaudit molt de l’experiència. La veritat és que l’experiència ens ha fet incorporar el cinema a l’escola, i també hem aprés més coses de Carles Salvador i la seua poesia i a més a més hem gaudit de l’esforç i del treball.

Josep M Andrés
5é de primària | CEIP Martínez Valls

One Response to “Sambori-Mice: Carlets, vaixell de joguina”

1. #creacinema 3 i 4 : 400 colps on març 27th, 2015 12:18 am