Sambori-Mice: Desamor a primera vista

Posted on abril 9, 2015 
Filed Under altres, educació, Sambori · Mice

sambori_mice_15

Passada la 3a MICE, sabem que també des Premis Audiovisuals Sambori-Mice hi ha elements a revisar. De la nostra banda hi ha satisfacció per les iniciatives de les quals en som rsponsables en el marc de la mostra. Entre aquestes les presentacions del curtematratges en clau més personal. I d’aquestes encara en teníem pendent la publicació de dues. De Desamor a primera vista ens hem quedat a l’espera de rebre la imatge, així que ací la teniu només amb format text.

Desamor a primera vista

Evidentment,el títol és de caire al·lusiu, ja que fa referència al tòpic que, si és de veres que qualsevol es pot enamorar en un primer cop d’ull, no és menys cert que (de vegades i paradoxalment) pot ocòrrer tot el contrari: desenamorar-se d’una persona abans de conéixer-la.

Des de sempre, en moltes de les nostres produccions intentem explorar les possibilitats expressives del món de la imatge, ja siga arran d’un codi narratiu, ja fent servir un codi poètic. Per a aquesta ocasió, després de visionar molts curts aliens i aprendre’n (el primer precepte de l’aprenentatge és buscar referents paradigmàtics), ens va sorprendre gratament el curtmetratge del francés Vincent Primault titolat Coup de foudre, que tractava en clau d’humor què passaria si un s’imaginara una futura relació sentimental amb una persona molt atractiva. Així, sorgeix la tècnica narrativa del flashforward (escenes del futur), que, alternant-se amb les escenes del present, crea un joc d’accions paral·leles tan curioses com desconcertants. Aquest repte narratiu obliga a l’espectador a un esforç suplementari de destriar present i futur, fins al punt sovint de confondre’l o despistar-lo deliberadament. El resultat és el d’un exercici audiovisual per a aprendre i posar en pràctica la relativitat del temps narratiu, alentint o accelerant el ritme en funció del subjecte de la narració.

La gravació del curt ens va portar un treball de quasi tres mesos, a raó de quatre hores setmanals, les destinades al currículum de l’optativa de Cultura Audiovisual, impartida al 1r de Batxillerat. Els alumnes van fer una tasca impressionant tant en la preproducció (localitzant escenaris, preparant l’atrezzo, col·laborant en la guionització i el repartiment de tasques artístiques i tècniques..) com en la realització (assumint la responsabilitat de la interpretació, malgrat les seues limitacions, i fent-se càrrec d l’enregistrament del so i la imatge). Evidentment, les errades tècniques són nombroses, atés que una mateixa seqüència la gravàvem al llarg de diferents dies i a diverses hores (amb canvis de llum inevitables). Però ens quedem amb allò que de veritat ha valgut la pena: fer una història pròpia (arran d’una adaptació força lliure), fomentar l’ús valencià a nivell creatiu, tractar el sempitern tema de la complexitat de les relacions humanes, aprendre llenguatge audiovisual, potenciar la socialització i el treball en equip… i, en definitiva, passat-ho d’allò més bé.

Gonçal Garcia
IES Blasco Ibáñez | Cullera

Comentaris

Leave a Reply