Visualitzar la família

Posted on març 17, 2015
Filed Under educació

Què és això de la família? En tens la definició correcta? Les persones tenim sens dubte la fantàstica oportunitat d’aprendre contínuament, mitjançant allò que fem, veiem, escoltem, compartim, raonem, tastem, toquem, practiquem, llegim, dibuixem, sentim…  Al remat, mitjançant tot allò i totes aquelles accions que ens facen ser. No cal dir que si durant aquest procés d’aprenentatge continu ens construïm com a persones respectuoses, tolerants, dialogants, igualitàries i crítiques amb la injustícia i l’absurd, millor.

Els mestres tenim l’oportunitat i la responsabilitat d’ajudar els menuts i els adolescents en aquest camí de creixement i d’aprenentatge. Dins del pla d’acció tutorial de 2n d’eso, enguany hem inclòs una activitat que ha estat una oportunitat en aquest sentit per a tots, alumnes i mestres. Sònia Renovell, de Florida Universitària, està treballant en una tesi doctoral que parla sobre la imatge que tenen els adolescents de les famílies homoparentals. Ens proposà de vindre al nostre centre i passar una enquesta al nostres alumnes de 2n. Això fou durant el primer trimestre. Agraïda per la col·laboració, Sònia ens oferí una altra sessió en què ella ens parlaria sobre el concepte de família i concretament sobre el model homoparental.

Dijous 12 de març, ja tancant el segon trimestre, vam gaudir d’aquesta segona sessió. Sònia ens va parlar dels diferents significats que abraça el concepte família: nuclear, extensa, nombrosa, monoparental, homoparental, biparental, acollida, adoptiva, reconstituïda, heteroparental. Aquesta reflexió ja suposà una primera presa de consciència sobre la nostra realitat, més diversa i complexa del que de vegades veiem o ens permeten veure.  Una segona reflexió que va compartir amb tots nosaltres és la següent: si un model de família no ix a la televisió o al cinema, no es considera com a tal, perquè no gaudeix de visibilitat. Tot pensant en anuncis, pel·lícules i sèries de televisió, els alumnes van comprovar com el model de família que predomina en els mitjans de comunicació de masses és l’heteroparental i nuclear (i si els fills són xiquet i xiqueta, millor). Però la nostra realitat, la real, no és així.

Sònia va enriquir les seues reflexions amb el visionat d’un anunci de NIKON i d’un reportatge d’Informe Semanal que mostraven la història i les vivències de diverses famílies homoparentals. Si bé és cert que cada cop hi ha més gent, segons mostren les enquestes, que verbalitzen el seu respecte cap a la diversitat dels models de família, hi ha camí per fer. Per exemple, sabíeu que la Unió Europea no té competència legal sobre la família i que l’únic que prescriu és que no cal discriminar? Això, si ho reflexionem amb deteniment és un problema, perquè allò que en un país és considerat família, amb els seus drets i les seues obligacions, ho deixa de ser en una altre país, amb la qual cosa els cònjuges i els fills que puguen tenir s’hi troben desemparats legalment. Aquesta situació dóna peu a plantejar-nos fins a quin punt és cert que hi ha un canvi de mentalitat profund i compartit per tothom, quan es poden produir situacions tan arbitràries i arriscades com aquesta que plantegem.

Se’ns féu l’hora de tancar la sessió, i el debat i la reflexió quedaren oberts. Seguirem treballant-hi nosaltres, perquè hi ha camí a fer. El cert és que Sònia, compartint el seu treball amb nosaltres, ens ha permés de donar solidesa a allò que plantejàvem adés: l’estima, l’afecte, les relacions són diverses i s’han de construir sempre des del respecte i la igualtat.

Empar Martínez
tutora 2n eso | escolagavina