Sambori-Mice: L’IES Càrcer, el nostre institut

Posted on març 9, 2015 
Filed Under cinema, educació, Sambori · Mice

sambori_mice_15

Seguim amb les presentacions de curtmetratges als Premis Sambori-Mice. En un goteig constant el professorat està responent a la iniciativa i ens arriben els textos i encara més, les ganes del professorat per compartir els processos creatius que hi ha al darrere de les seues creacions. Hui obrim setmana amb el treball ben engrescador de l’IES Càrcer amb Laura Capsir, del departament de música, al seu front.

L’IES Càrcer, el nostre institut

ies_carcer

La nostra idea inicial era promocionar el nostre institut, fer màrketing de les virtuts i avantatges d’estudiar en un centre d’ensenyament públic; volíem posar en valor tot el que tenim, i moltes de les coses que no apreciem quotidianament. A la vegada també es treballava un bloc de continguts de l’assignatura de música de 4t com és Música i Tecnologies (música i mitjans de comunicació, i música i publicitat). La idea de rodar un documental va servir per motivar uns apàtics alumnes de 4t de Diversificació i fer-los sentir orgullosos del seu treball.

Ha sigut un treball totalment multidisciplinar perquè hi han col·laborat des del departament de Tecnologia, que ha coordinat amb aquests alumnes la construcció de la claqueta, una cabina casera de gravació i d’una aranya per col·locar el trípode i Llengua, que ens ha corregit els guions i ha treballat l’entrevista a classe, com fer una instància per sol·licitar permisos, … . Des de música hem pogut treballar amb l’editor de so Audacity, tant per gravar la locució (la va gravar un alumne íntegrament a sa casa amb un micro d’ordinador) i la creació de música específica, en aquest cas, el rap final dels crèdits que també gravàrem a l’aula, aprofitant la cabina.

En el nostre cas ens hem centrat més al procés, ja que no hi ha un treball artístic paral·lel (ni d’interpretació, ni de coreografia, …), es tracta només de transmetre o descriure una realitat (o traure les coses més interessants d’eixa realitat). El treball paral·lel s’ha centrat també en el procés: tots els alumnes redactaren un Guió literari, els barrejàrem tots i va sorgir el Guió Literari Inicial del qual partírem per treballar per equips:
- Guionistes: el guió tècnic, el guió de les entrevistes ,
- Producció: demanar permisos, demanar material, concertar entrevistes, redactar el Pla de rodatge
- Documentació: investigar i sol·licitar informació sobre el centre, els seus òrgans, les persones que el gestionen, …
- Realització: en aquesta etapa, que era ja el treball de rodatge, cada dia s’intercanviaven els rols de realitzador@, ajudant de realització, càmera, periodista, auxiliar de muntatge…

Amb tot el material enregistrat es va fer entre tots el GUIÓ DEFINITIU on s’adaptava el text inicial al resultat de les imatges i “declaracions” obtingudes. També ho complementàrem amb un mini-taller sobre tècniques de rodatge a càrrec d’una professional de la comunicació audiovisual que ens va explicar els diferents rols i funcions i ens va fer un esquema sobre les diferents etapes que havia de tenir el procés. Així amb una càmera casolana, un ordinador i un micro, hem aconseguit un documental d’un nivell acceptable.

El documental, acaba amb un rap, la lletra i la interpretació del qual també ha corregut a càrrec de l’alumne Raul Jordà. I el més important de tot, va ser enganxar els alumnes, descobrir-los ferramentes al seu abast i que aprengueren, des de la posada en pràctica, uns coneixements tècnics, que haguera sigut impossible amb una metodologia transmissiva, només teòrica. Per tant, aprenentatges complexos i operatius en la vida real, que és l’essència dels aprenentatges competencials.

alumnes de 4t PDC curs 13/14
IES Càrcer

Comentaris

2 Responses to “Sambori-Mice: L’IES Càrcer, el nostre institut”

  1. Moisès Martínez on març 11th, 2015 11:21 pm

    Molt interessant el documental i molt útil per fer arribar a tothom com s’organitza i com viu el dia a dia un centre educatiu.

  2. Mireia on març 26th, 2015 12:43 pm

    L’enhorabona pel projecte i pel resultat final. L’alumnat i el professorat pot estar ben orgullós del treball fet i del seu institut. Ah, i el rap final està de categoria ;-)

Leave a Reply