Rineke Dijkstra

Posted on març 1, 2009 
Filed Under fotografia

L’altre dia al publicar l’apunt sobre la presentació del documental Quasi/adults (Adriana Chávez, 2009), vàrem recordar inmediatement el treball de la fotògrafa Rineke Dijkstra i especialment els seus retrats sobre adolescents. Sota la influència reconeguda de pintors clàssics i altres referents com els fotògrafs Diane Arbus i August Sander aquesta fotògrafa holandesa ha aconseguit fer de les seues imatges part de la iconografia moderna amb un estil molt personal de treball en el qual i segons les seues paraules fotografiar és un exercici de complexitat i mútua seducció. Els seus retrats d’estudiants suggereixen la manera com se situen els adolescents respecte dels altres, en el moment en què senten la necessitat de donar una imatge d’ells mateixos i tendeixen a aplegar-se a l’entorn de models comuns. Tant les seues fotografies com els seus vídeos exploren els rituals i els gestos de transformació, de metamorfosi, que interpel·len la pròpia identitat. L’obra de Rineke Dijkstra posa de manifest l’equilibri entre allò que la gent vol mostrar i allò que mostra sense ser-ne conscient, el joc indiscernible entre la voluntat i la submissió, en el qual fluctua la identitat de cadascú. Amb el recurs del seguiment i la insistència en un mateix element per a crear metàfores de la seua existència, Rineke aconsegueix realitzar una autèntica taxonomia de l’èsser humà. Imatges equilibrades i amb un rerefons pictòric important de situacions en calma i en una extranya harmonia que no deixen indiferent l’espectador davant certa dosi de fragilitat. El seu treball bé pot acompanyar una reflexió en el marc de l’acció tutorial on es treballe el cos, els seus canvis, la imatge personal, les identificacions…

exposició en La Fabrica Galeria

Comentaris

Leave a Reply