Tirant de Mice: “Com ser Xavi Castillo”

Posted on febrer 21, 2014
Filed Under cinema, educació, Premis Tirant

tirant_de_mice

L’eacn és l’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina. Es tracta d’una activitat extraescolar que es porta a terme dues vegades a l’any en les respectives edicions d’hivern i estiu. Totes dues tenen una estructura similar i l’estiu de 2012, vint alumnes de primer a quart d’eso tingueren l’oportunitat de fer un acostament a la realització cinematogràfica des d’una vesant teòrico-pràctica en un entorn privilegiat com és la capital de la comarca dels Serrans. La setmana estigué farcida d’activitats d’alt interés com pràctiques de rodatge, la visita de dos convidats d’excepció (el propi Xavi Castillo i el jove realitzador i grafiter Monigote), un taller de lightpaiting, un microconcurs de vídeocreacions i, com no, les intenses excursions que fan gaudir l’alumnat del territori i la natura. Convivència, treball i diversió sostenen un projecte molt particular que en aquest febrer acaba d’arribar a la seua 22a edició.

com_ser_xavi_castillo

A diferència de l’edició dhivern que consta de tres dies i té una caràcter més experimental, l’edició d’estiu són sis dies i bona part del gruix del treball està dedicat al rodatge d’un curtmetratge. I fa dos estius, aquest curt va ser “Com ser Xavi Castillo”, una lliure i suggernt adapatció de Francesc Raga, un dels tres mestres responsables de l’activitat junt a Sònia Real i Jordi Orts. Per les peculiars característiques del projecte (no tenim per exemple el temps d’una assignatura) assumim que algunes de les parts importants del procés de creació i realització no són portades a terme per l’alumnat, per exemple el guió o l’edició. Al llarg dels onze anys que portem d’eacn, hem provat diverses fòrmules per resoldre aquesta qüestió. Però tenim certes limitacions i ara per ara allò que és funciona és arribar a Xelva amb una guió, si més no, ben tancat. Quan podem, encara els alumnes fan revisions, aportacions i ajustos. Aquesta qüestió, que en altres moments ens pot haver generat més contrarietat, ocupa ara un segon pla doncs per damunt de tot posem en valor les diferents guanys pedagògics i de relació que ens aporta aquesta experiència de cine.

com_ser_01

Així, l’alumnat degudament coordinat i organitzat, coneix de marea molt ajustada, les dinàmiques de treball d’un rodatge. La possibilitat d’assumir diverses funcions facilita l’alumnat experimentar aspectes com el saber esperar, el valor del treball en equip, la gestió dels temps, la comunicació, la intensitat del treball, la capacitat de lideratge… D’altra banda, el professorat (si ens és vàlida aquesta distinció professor/alumne en una experiència en que tots aprenem i ensenyem), sempre intenta estar ben atent i capbusat en el programa formatiu i l’acompliment d’aquelles activitats previstes. Supervisar l’aconseguiment del timing marcat, l’obtenció de bon material de gravació, la motivació dels participants en les propostes, la presentació i atenció dels col·laboradors convidats, l’acompanyament crític en els visionats… són alguns dels objectius presents. Tot en un marc de treball dinàmic i orgànic, educació expandida o edupunk, que pot arribar a percebre’s com a àcrata en algun moment donat però clarament delimitat per dues premises obligades: exigència + afecte.

com_ser_02

“Com ser Xavi Castillo” (Neus Garcia i equip eacn · estiu ’12) és  una adaptació lliure de “Com ser John Malkovich” (Spike Jonze, 1999). Arnau, estudiant talentós però sense gaire èxit i de caràcter introvertit. No acaba de trobar consol en la seua nòvia xarraire. Aclaparat per la seua desmotivació busca la solució en Arcàdia, un particular centre d’alt rendiment. Mentres busca l’aula on iniciar el seu procés de recuperació, dóna amb un passadís secret que, després de provar submergir-se dins d’ell, s’adona que porta directament a la ment de Xavi Castillo i la quiotidionitat del seu dia a dia per uns moments. Després d’una estona Arnau és expulsat  misteriosament de la ment de l’actor a un tram de la CV-35. A partir d’ací, junt a una nova companya d’estudi amb la qual troba noves complicitats, descobreix les possibilitats de negoci d’una intensa experiència que amb estanys efectes el portarà a enfrentar-se al seu propi conflicte intern.

eacn
escolagavina

2 Responses to “Tirant de Mice: “Com ser Xavi Castillo””

1. Paco Raga on febrer 22nd, 2014 9:05 pm

Enhorabona a tots i totes els eacners/eacneres: premi a la millor producción en Valencia. Una fita més i un nou èxit en el palmarés de l’EACN. Encara que el vertader èxit és l’interior, el sentir-nos i ser part d’aquesta insòlita i brutal experiencia que és l’EACN de l’escolagavina.

2. Premis Tirant de mice: palmarés : 400 colps on febrer 28th, 2014 6:46 pm

[...] Escola Valenciana a la Millor Producció en Valencià Com ser Xavi Castillo, de l’Escola Gavina, de Picanya (l’Horta [...]