Alien

Posted on novembre 27, 2008
Filed Under cinema

L’altre dia, al videofòrum de l’IES Escola Gavina vàrem constatar la distància cada vegada més marcada entre els referents cinematogràfics dels alumnes i els dels mestres. Molts pocs alumnes havien vist “Blade Runner”, difícil d’assimilar per aquells que considerem que hi ha un seguit de pel·lícules que són peces clau per entendre el cinema i les claus de l’estètica, el llenguatge i els codis cinematogràfics i audiovisuals de tots els temps. Així les coses ens abellia recordar amb aquest post la projecció que tindrà lloc avui dijous a les 19.00 hores en l’Aula Magna de la Universitat de València (La Nau): “Alien, el vuité passatger”, dirigida també per Scott tres anys abans de “Blade Runner”. Són molts els ingredients que faciliten considerar “Alien” com a obra mestra de la ciència ficció. Un repart i unes actuacions excepcionals (Sigourney Weaver, Tom Skerritt, John Hurt, Harry Dean Stanton,…), el rerefons de les obres de Joseph Conrad, “Nostromo” i “La línia d’ombra”, la participació en el disseny de H. R. Giger i del dibuixant de còmics Jean Giraud (Möebius) en el disseny de vestuari, la banda sonora de Jerry Goldsmith, un personatge central, la tinent Ripley, que encarna una de les primeres dones heroïnes protagonistes en les cintes del Hollywood modern, l’artesania detallada en els efectes especials, la narraitiva, el ritme, l’atmòsfera, l’anàlisi de la conducta humana,… En “Alien” , terrible i bella, el cordó que connecta els personatges i l’espectador és la por. La por a allò desconegut que en forma de polissó entra en la nau per posar en joc la mateixa supervivència dels seus tripulants. Us atreviu?

De retorn a la Terra, la nau de càrrega Nostromo interromp el seu viatge i desperta als seus 7 tripulants. L’ordinador central, MARE, ha detectat una misteriosa transmissió, d’una forma de vida desconeguda, procedent d’un planeta proper. Obligats a investigar l’origen de la comunicació, la nau es dirigeix a l’estrany planeta…

10 Responses to “Alien”

1. Pilar Alfonso on novembre 28th, 2008 12:17 am

Sóc professora de Secundària i Batxillerat i m’agradaria aprofitar aquest espai de diàleg entre alumnes i professors per comentar una frase d’aquest post: “Molts pocs alumnes havien vist “Blade Runner”, difícil d’assimilar per a aquells que considerem que hi ha un seguit de pel.lícules que són peces clau per entendre el cinema…”. Vull dir que jo també he sentit moltes vegades aquest desànim i que la lectura d’un llibre m’ha ajudat a veure-ho d’una altra manera. El llibre es titula “La hipótesis del cine”, d’Alain Bergala. M’ha agradat com explica la responsabilitat de l’escola actual(en sentit ampli)respecte al cinema.No és lloc ni moment per enrotllar-me, així que, molt breument, diré que Bergala diferencia quatre nivells:
    1. Organitzar la possibilitat de l’encontre entre els alumnes i les grans pel.lícules de la història del cine.
    2. Assenyalar, mostrar, iniciar en aquest altre cine.
    3. Deixar que després de l’encontre, l’estranyament de l’obra d’art faça el seu lent camí.M’agrada, especialment, quan diu: “Ningú no s’estalviarà mai el temps que cal per formar-se un gust”.Paciència, doncs.
    4. Teixir fils conductors entre les obres del present i del passat, crear llaços.
    Ara ja no m’esglaia tant que els meus alumnes no hagen vist (quasi) cap de les pel.lícules que jo els proposo. Ni que, de vegades,no els agraden. El gust per les bones pel.lícules és (com tantes altres coses) una llarga paciència.Per tant, és millor no tindre pressa i deixar que les bones pel.lícules vagen deixant la seua empremta.

2. admin on novembre 28th, 2008 1:09 am

Hola Pilar:

Gràcies per les teues aportacions. No assenyalava la frase tant des del desànim com simplement de constatar una realitat que és la que és i que pot ser fins ara no l’havia vist tan evident. Després jo mateix em quedava pensant si realment són tan necessaris aquestos referents o almenys de manera tan recurrent com ho són per nosaltres. Si el considerar-los no tenen més a veure un esquemes culturals propis d’unes generacions que ara simplement estan canviant. És un debat força interessant. Ves per on, casualitats de la vida, que demà em passe per Railowsky per recollir La Hipótesis del Cine, el qual feia temps que tenia encarregat i ahir per fi em trucaren per dir-me que ja els havia arribat. Faré el post oportú.

Pot ser algun alumne ens pot dir que hi pensa?

3. Rosana Martínez on novembre 28th, 2008 4:28 pm

Hola a tots, una altra vegada.

Ja vaig postejar un día, i no me´n recorde si ho vaig dir o que, però sóc alumna de primer de batxillerat.

La veritat es que si que he escoltat parlar de “Blade Runner”, però mai l´he vista. Se que és una pel.lícula molt important per al cinema i que va ajudar al seu avanç, però mai se m´ha ocorregut veure-la. Crec que molts de nosaltres(em referisc al més joves i que som principiants en açò del cinema) no em vist eixa pel.lícula. Crec que deuriem fer alguna sesió per veure-la a classe, o alguna cosa pareguda, i que ens expliquen per què és tan important i peça clau per al cinema, com heu dit vosaltres abans.

Després d´açò no em queda molt més que dir. Que altra vegada em pasaré i firmaré, però serà en un post on sàpiga que dir, és clar.

Fins altra. adeu.

PDS: Perdó per el meu valencià xurro, però no acostume parlar en valencià, la major part del temps estic parlant en castellà, és més, en la mateixa classe de valencià parle en castellà XD.

Ara si, adeu.

4. Edris Dooling on febrer 18th, 2012 1:10 am

. .

5. Zoe on març 31st, 2012 6:56 pm

I Tebow @ yuor web blog! Funny !

6. dhgate scam on abril 6th, 2012 8:47 pm

Lillia Wagatsuma

7. My Homepage on abril 19th, 2012 3:54 am

Quite intriguing subject , appreciate it for posting . 81173

8. La vue, entreprise. on maig 8th, 2012 9:23 am

Recevez toute mon approbation � propos de cette denr�e.

9. Telefon Spass tv on maig 29th, 2012 4:59 pm

SPAM