Entrevista a Ramon Breu

Posted on juliol 3, 2013
Filed Under educació, publicacions

ramon_breu

Ja toquem l’estiu, deiem a l’apunt anterior, i ara és moment també de propostes de lectura. Per Sant Jordi ja vàrem recomanar La pantalla infinita del nostre company Ramon Breu com a lectura necessària per aquells que treballem al voltant de la imatge en escoles i instituts. A més l’obra ve avalada per ser el darrer Premi Marta Mata de Pedagogia 2012. Ara, ens informen des de cinescola que al Diari digital de l’associació de mestres Rosa Sensat es publica una entrevista amb l’autor que bé pot ser un tast per decidir-vos a llegir el llibre.

En l’entrevista Ramon ja ens adverteix sobre aspectes a tenir en compte de la relació entre el jovent i les pantalles com que el model de televisió majoritari té elements d’alienació i de potenciació d’estereotips molt lamentables. A més apunta com a contrapunt les virtuts extraordinàries de l’educació audiovisual. Té tres eixos: conèixer el llenguatge audiovisual: la gramàtica, la seua sintaxi. Després, escriure en aquest llenguatge, expressar-se, a través de produccions escolars creatives amb un guió, una realització i una edició i potser el més important: l’anàlisi crítica de tot el que apareix a les pantalles de cinema, tele, Internet, xarxes socials. Cal dir, també, que l’educació en comunicació audiovisual potencia les capacitats de comprensió, d’expressió, de creació, d’estructuració del pensament de l’alumnat, contribueix a desenvolupar la imaginació i el llenguatge, a facilitar la comprensió i el record de continguts, a desenvolupar les habilitats expressives, visuals i espacials dels alumnes i, a més, ho fa amb un plus de motivació perquè tracta qüestions amb un instrumental que forma part del món real de l’alumnat.

No deixeu de llegir-la i si aquest estiu també llegim el llibre, de segur que tindrem elements de pes com per generar debat i propostes d’interés.

One Response to “Entrevista a Ramon Breu”

1. L’educació Disney. Manual crític per a ensenyants : 400 colps on desembre 17th, 2013 12:10 pm

[...] Encara sobta entre el professorat la capacitat per filtrar-se, en determinades esferes educatives, de prodcutes que en principi s’enmarquen en la direcció oposada dels nostres plantejaments pedagògics. Ens trobem davant productes estratègicament pensats i dissenyats, amb narratives transmèdia que superen els límits de la televisió (plataformes on-line, merchandising, jocs…) i que compten fins i tot amb el beneplàcit i la cobertura gens crítica de molts mitjans de comunicació (telenotícies, programes de ràdio…). El fenòmen mereix una reflexió serena i argumentada més enllà dels prejudicis immediats que ens puguen generar. Quina és la seua capacitat per modelar i fixar comportaments? Quin és el sentit de l’atracció per aquestos productes a certes edats? Com estan dissenyats? I un llarg listat d’interrogants que poden estar en l’aire d’una conversa de menjador entre mestres, però que solen quedar sense contestar. Per això vos convidem a participar en el projecte de micromecenatge que ha de permetre la publicació de L’educació Disney. Manual crític per a ensenyants del nostre company Ramon Breu. [...]