Darrere de les imatges

Posted on maig 24, 2013 
Filed Under video

Doncs hui, amb el permís de la nostra amiga i companya Mara Balestrini, ens permetem agafar prestat part del darrer apunt que acaba de publicar al seu nou blog Empathic Cities. Ho fem perquè ahir mateix en conversa amb mestres, tornava a eixir el tema del control de les imatges i dels discursos per part de les instàncies de poder, paradigma d’una societat hípervigilada. D’altra banda divendres passat a escolagavina, manteníem junt amb Rafa Santibáñez (professor d’educació plàstica i visual de vàries escoles cooperatives) i Teresa Marín (professora en la facultat de belles arts d’Altea) la primera reunió preparatòria d’una col·laboració mútua en un projecte d’investigació al voltant de la lectura d’imatges en alumnat de secundària. Quins codis segueixen en l’assimilació de les imatges? quina consciència tenen de com el poder articula imatges i genera referents visuals per exercir el control social? com construeixen les seus pròpies imatges, les seues narratives audivisuals? com queden integrats aquestos aspectes en la construcció de la seua pròpia identitat?

I Mara ens aporta un exemple que de ben segur esdevé un recurs vàlid per aquest treball. La peça que podeu veure ací és un vídeo amable i amb una bona dosi d’emoció que mostra com les càmeres de vigilància poden capturar a l’atzar actes diaris de bondat que fan que les ciutats resulten indrets especials. No obstant això, el clip és una gran evidència que els ulls penetrants són en realitat observant i registrant gairebé tot allò que passa a l’espai públic. A més de gaudir del clip, va bé considerar i reflexionar sobre les implicacions que els circuits tancats de televisió, per exemple, en ciutats com Londres. A finals de 2006, el Regne Unit va ser descrit per la Surveillance Studies Network (Xarxa d’Estudis de Vigilància) com ‘el país més vigilat’ entre els països occidentals industrialitzats. L’estudi original diu que hi ha aproximadament 4,2 milions de càmeres de CCTV en funcionament al Regne Unit, un nou informe de 2011 mostrava que en realitat hi ha 1.85 milions de càmeres en funcionament al Regne Unit, el 92% dels quals de propietat privada.

Hui en dia el poder administra les imatges i la detenció de dos fotògrafs de premsa vinculats als moviments del 15M per una suposada agressió a les forces de seguretat podria deixar entreveure aquest exercici de poder atacant drets fonamentals. Recuperar també en aquest punt el monogràfic Pane de control. Interruptores críticos para una sociedad vigilada. del col·lectiu zemos98 que sempre ens aporten lectures disonants i necessàries per la seua capacitat de deconstrucció dels missatges dominants. Ja vos contarem com avança el projecte i com sempre, seran ben rebudes totes les aportacions.

Comentaris

3 Responses to “Darrere de les imatges”

  1. Paco Raga on maig 27th, 2013 3:56 pm

    A mi, m’interessa l’exercici invers: posar etiquetes no tan amables, no tan ambivalents, a les mateixes gravacions. NO oblide que les càmeres ho són de vigilància, de seguretat i més rarament de supervisió (encara que, segons com s’entega, la supervisió de la producció en una fàbrica acompleix perfectament la missió orweliana de fiscalització i control). He conegut un món sense càmeres i uns carrers on era possible la intimitat. I no estava tan mal…
    ;-)

  2. Darrere de les imatges II : 400 colps on maig 28th, 2013 12:15 am

    [...] l’apunt se sosté ara enriquit amb les paraules tant de Xaiver com de Paco deixades via comentari. El poder evidentment és exercit pels governs sovint sotmesos a interessos d’altres poders [...]

  3. Saps si has participat mai en una campanya publicitària? : 400 colps on juny 17th, 2013 9:55 am

    [...] camufli la seva relació amb la marca. És el mateix cas que es donava al vídeo comentat aquí en un apunt, que és una espècie de recull d’una sèrie de situacions captades per càmeres públiques [...]

Leave a Reply