Elogi del curtmetratge

Posted on octubre 26, 2012
Filed Under centres, cinema

La nostra companya Pilar Alfonso, a qui dediquem amb afecte aquest apunt, va publicar al setembre en la revista Articles · De Didàctica de la Llengua i de la Literatura de l’editorial Graó, la seua reflexió al voltant del curtmetratge com a eina didàctica de gran valor per a la transmissió del cinema a l’escola. L’article és un elogi del curtmetratge que arrenca d’un diàleg imaginat amb La hipótesis del cine: Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella, del crític i professor francés Alain Bergala [entrevista]. El diàleg és alhora assentiment (inclús admiració), per l’aproximació sensible al cinema des de l’escola que proposa Bergala, i dissentiment, per la desqualificació que s’hi fa del curtmetratge com a eina didàctica, tant en referir-se al visionament com a la realització de curtmetratges escolars. Les propostes de l’article sorgeixen d’aquest plantejament inicial.

Per la nostra part, pot ser en un excés conciliador, entenem Pilar però també Bergala. Entenem Pilar primerament perquè fem curtmetratges a l’escola. També en alguna ocasió hem provat de fer només seqüències de pel·lícules suposades seguint la idea de Bergala en la qual com a espectador, és fàcil fer l’experiment de comparar cinc minuts extrets d’un llargmetratge i un curtmetratge de cinc minuts i en nous de cada deu ocasions, l’expessor existencial de tot allò que construeix una pel·lícula és considerablment més ric en el fragment del llargmetratge. Com a exercici cinematogràfic no anà malament però com a acostament a les dinàmiques de treball del cinema (planificació, construcció dels espais fílmics, la no linealitat dels rodatges…) sempre trobem que funciona millor quan partim del guió d’un curt tancat. Per cert, que com a punt de partida visionàrem un fragment de Living in Oblivion que podeu veure a la finestra lateral dreta. També estem del costat de Pilar en la seua defensa del curtmetratge perquè no podem negar que n’hem gaudit del visionat de molts i de vegades n’hem trobat que ens han encisat i provocat a la creació de la manera més suggerent. Realment interessant i orientadora resulta la proposta de Pilar d’acompanyar la seua argumentació per rebatre Bergala amb tot un llistat de curtmetratges de qualitat en funció de l’aspecte cinematogràfic a comentar (actuació, tractament temporal, moviments de càmera…). De fet, ja ens sorgeix la idea d’aprofitar aquesta relació per organitzar, al cicle de Cinema en V.O. original d’escolagavina, un passe dedicat al curtmetratge (pot ser el podria presentar Pilar). Per això volíem proporcionar-li altre per a la seua llista, Foutaises, que el podeu veure a la finestra central i que sovint hem utilitzat en l’eacn.

D’altra banda és cet que no podem estar completament d’acord amb Bergala. Però el seu plantejament, si més no, ens resulta molt orientador doncs ens alerta de les pervesions en les quals podem caure quan treballem el curtmetatge i les dinàmiques que es generen al seu voltant. En ocasions, per exemple, hem tingut la sensació de que l’alumnat es despreocupa molt més d’aprofudir en els processos creatius i es preocupa tan sols de tenir un producte que acomplisca les seues expectatives. Possiblement Bergala es passa en desacreditar aquest format pràcticament en la seua totalitat, però pensem que per un bon encert pedagògic, és bo no perdre de vista els seus plantejaments.

I bé, ja posats fem servir aquest apunt per anunuciar que hui divendres comença una nova temporada del cicle de Cinema en V.O. d’escolagavina. I ho fem amb una pel·lícula triada també per continuar alimentant aquest diàleg. Es tracta de Súper 8 (J. J. Abrams, 2011), cinta de caire comercial però que ens interessa rescatar per un del seus fils argumentals, el desig dels joves protagonistes per contar una història amb imatges en moviment. Il·lustrem l’apunt amb el curtmetratge final de la pel·li, un suggerent exercici de cinema a dins del cinema qe algú ens ha comentt que té més valor que la pròpia pel·lícula en sí. Pilar, pren nota.

Elogi del curtmetratge