Manifestació 22M

Posted on juny 22, 2012
Filed Under alumnat, video

Hui acaba el curs. Per a la gran majoria de l’alumnat és un punt i seguit però per a d’altres l’inici d’una nova etapa. Per això ens abellia posar com a punt, seguit o final, la creació d’uns alumnes de 4t d’eso que finalitzen el seu pas per l’escolagavina. Es tracta del vídeo Manifestació 22M gravat tot just fa un mes i Marc Mayor, motor de la proposta, ens explica: ‘la idea va sorgir quan ens van proposar un treball per a informàtica on havíem fer un video, aquest treball va ser proposat un dia abans de la vaga i vaig pensar de gravar al dia següent i tenir mes temps per al muntage. El vídeo va ser prou senzill de gravar. El més dificl va ser aconseguir alguns fragments d’ altres mitjans ja que la qualitat era molt baixa. Després l’edició del vídeo, amb iMovie, es va fer en poques hores. En resum un plaer fer videos com aquest, molt senzill i molt “de casa” ja que els mitjans convencionals no es van fer molt ressó de la vaga’.

En veure el vídeo i saber del procés de seguida vàrem connectar amb la idea i el valor de la remescla. La remescla entesa com a actitud mental, tal i com sostenen des del col·lectiu Zemos98 (a punt hem estat de contar amb la seua presència a la pròxima eacn) i del qual rescatem aquest text introductori a un Taller de Remescla com a Ecosistema Cultural:

«La cultura és un palimpsest infinit», va dir Roland Barthes. El paisatge mediàtic està ple de textos, àudios, vídeos i imatges fixes que flueixen en un intercanvi que converteix la nostra cultura en un bucle constant d’idees que viatgen a la velocitat de la llum i ens enriqueixen contínuament. Perquè la remescla és molt més que un antecedent artístic desenvolupat en la idea de collage en les avantguardes. O molt més que la tècnica del sampling sonor desenvolupat des del principi de la fonografia i encimbellat pels DJ a partir dels vuitanta. La remescla està inserida en la nostra cultura i afecta transversalment a les nostres nocions d’educació, comunicació, coneixement, política, etc.

Amb el vídeo de Marc i companyia es fa evident que hui en dia els joves ja han incorporat amb total naturalitat aquest tipus de processos creatius. D’altra banda i lligat a la construcció de discursos audiovisuals i polítics, recomanem la lectura dels comentaris i reflexions generades a partir del vídeo 27M BCN Revolution (Paco Ruiz, 2011). Insistim que paga la pena llegir-les perquè al voltant de les mateixes s’estableix un més que interessant debat sobre la realització audiovisual i l’ús de les imatges: http://embed.at/article51.html (a vimeo s’ha retirat el vídeo però el podeu veure a l’enllaç deixat)

En fi, aquest punt final bé pot ser un punt de partida per al curs vinent: treballar la remescla! Gràcies Marc i bona sort a tot*s!