La dieta mediàtica dels joves

Posted on abril 29, 2012 
Filed Under altres, educació

Aquest curs hem iniciat la col·laboració amb un projecte para la creació de guies d’alfabetització visual. Coordinat des de la Facultat de Belles Arts d’Altea per Teresa Marín el projecte Guaves es troba en la seua fase incipient en la qual a més d’anar definint els objectius i la metodologia del treball, s’està recapitulant aquells referents ha tenir en conte per donar sentit les accions posteriors. És per això que recuperem un article aparegut a Vilaweb al febrer que parla precisament de la dieta mediàtica dels joves.

Quines relacions manté la joventut amb els mitjans de comunicació? Quins n’utilitza més? Quantes hores els dedica? Aquests són alguns dels interrogants que sovint es presenten a l’hora d’estudiar el consum mediàtic juvenil. Un camp força desconegut i on encara existeixen molts tòpics que enterboleixen la realitat. En aquest sentit, popularment s’acostuma a creure que els joves fan un consum excessiu dels mitjans, però la creença apunta que no és per informar-se, sinó per oci. Tanmateix, les seves pràctiques són molt similars a les dels adults. Tant en hores de temps, com en continguts. Així ho certifiquen els estudis del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura (PDF), entitat pública catalana que s’encarrega d’investigar en relació a aquestes dues matèries.

Aquests informes (PDF) rebel·len que la televisió és el mitjà més popular, tant en el grup d’edat dels 14-24 anys (joves), com en la franja major de 24 (adults). Tot i així, Internet és la segona preferència de la joventut, i la tercera pels més grans. I succeeix a la inversa en relació amb l es revistes i publicacions periòdiques (en segon lloc per adults, en tercer per a joves). D’altra banda, el temps invertit en ambdós casos és gairebé igual. Com les estadístiques (PDF) demostren, tan sols existeix una diferència de 6 minuts entre les hores dedicades als mitjans per un jove (6 hores i 49 minuts), i les que en consumeix un adult (6h i 43 minuts). Per tant, en línies generals no existeixen les anomenades “socioaddiccions” juvenils relatives al consum mediàtic. Així ho afirma la Mònica Figueras, Doctora en Periodisme per la Universitat Pompeu Fabra, qui ha elaborat nombrosos estudis en relació amb la “dieta” informativa dels joves i sobre la qual podeu continuar llegint a l’article complet.

Molt possiblement Guaves inicie a l’inici del curs vinent la fase de recollida de dades, així que vos anirem informant de les impressions i els avanços.

Comentaris

One Response to “La dieta mediàtica dels joves”

  1. dhnbobud on juliol 18th, 2012 10:20 pm

    kgyswn

Leave a Reply