17ª eacn | el resum

Posted on juliol 21, 2011 
Filed Under centres, cinema, educació

Ara sí hem disposat d’una estona més de continu per fer-vos el resum del que ha sigut la 17ª edició de l’eacn, l’escola d’activitats culturals a la naturalesa d’escolagavina.

Ja hem comentat anteriorment que l’estructura de l’eacn en la seua edició d’estiu és semblant a les edicions passades. Així, encetàrem l’activitat amb una xarrada a càrrec de Jordi Orts per introduir l’alumnat de manera senzilla en el llenguatge audiovisual i sensibiltzar-lo de cara a les activitats de la setmana. En aquesta ocasió una seqüència de la pel·lícula “High noon” (“Sols davant el perill”. Fred Zinnemann, 1952) va servir per anar identificant els diferents elements amb els quals es pot anar construint el relat cinematogràfic: tipologia de plans, color, il·luminació, ritme, temps, so, moviments de càmera… Conéixer aquestos paràmetres, junt a d’altres analitzats en més seqüències, serà una bona guia per a la pràctica posterior. En aquesta, s’entrega a l’alumnat el guió d’una seqüència d’una pel·lícula real i per equips de treball l’hauran de planificar i rodar. Els 18 alumnes participants queden dividits en 3 grups de realització i un d’actoral que sempre assumeix més càrrega de treball doncs es presta al rodatge dels tres equips de realització. La seqüència triada era de la pel·lícula “Sideways” (“Entre copes”. Alexander Payne, 2004) i en concret una seqüència de tall clàssic amb dues parelles segudes a taula, sopant, beguent i en conversa àgil. L’exercici va permetre treballar la planificació i ser-ne conscients d’aspectes com els contracamps, l’eix o l’ordre de rodatge dels plans. Entre rialles cada equip va rodar de manera ben diferent i això va permetre a la nit, amb les seqüències muntades, analitzar i comparar les diferents opcions triades junt amb la seqüència original.

En principi tot plantejat des de la narrativa clàssica però a poc a poc assenyalant que també podem aprendre a jugar amb les regles per aconseguir creacions de caràcter més experimental. I és que en la proposta central de la setmana, el rodatge d’un curtmetratge, aquesta vegada volíem defugir de la ficció i plantejar una proposta que d’un costat ens permetrera endinsar-nos en terrenys més plàstics i d’altre provocara l’alumnat a explorar la seua pròpia creativitat audiovisual. Provar a donar resposta a la ben coneguda xarrada TED Maten les escoles la creativitat? de Ken Robinson va servir de pretext per plantejar a mode de gimkana creativa, diferents proves a l’alumnat organitzat ara en 6 grups de treball de 3 alumnes cadascú. “Què és la creativitat?” (entrevistes a peu de carrer), “Creativitat en blau”, “El rostre de la creativitat” i “El món a l’inrevés” eren els diferents vídeo-reptes.

Cada exercici era presentat només en el moment previ a la realització indicant-se els paràmetres que havien de guiar el rodatge. Independentment del resultat la proposta va resultar prou atractiva ja que entre d’altres va permetre la participació activa i quasi a parts iguals de tot l’alumnat. A més la proposta entroncava perfectament amb la temàtica de la primera de les col·laboracions amb que comptàrem en aquesta edició, la de Mara Balestrini. Ja vos hem comentat qui és i què fa Mara i la crònica de la col·laboració difícilment podrem contar-la millor que com ella ho fa al seu apunt “EACN 2011: educación expandida y edupunkismo en Chelva”. No podem més que tornar a agrair tot el que va compartir amb nosaltres: saber fer, creativitat, entusiasme, capacitat de treball, rigor, afecte… Del taller de curtmetratges amb dispositius mòbils van sorgir 7 peces realitzades per l’aumnat de manera efectiva i creativa les quals vos anirem mostrant.

L’altra col·laboració, dijous de vesprada, va ser la de l’actor i amic Pep Ricart. Pep ens va proposar un plantejament ben novedós qüestionant primerament de qui és l’autoria d’una pel·lícula. Per aprofundir en aquest interrogant va passar el curt “Bambi meets Godzilla” (el podeu veure a la finestra de la columna central). A partir d’ací i recolzat en una magnífica tria de seqüències va parlar de l’actuació cinematogràfica i ens va donar a conéixer el seu interessant vídeo-book. No només açò, sinó que va llançar una proposta pràctica de direcció actoral que ens va peremtre vore’l en acció. Per tancar el fi i acurat engranatge de la seua intervenció va oferir-nos un decàleg que haurà de guiar-nos sempre en posteriors treballs de direcció actoral. Més avant el publicarem.

Cada dia, de manera ben planificada per Sandra Cuevas, va comptar amb les oportunes sessions de treball i filmació. I de nou, dimecres i divendres, les dues excursions increïbles varen condimentar la setmana permetent el contacte amb la natura i el coneixement del territori. Ambdues eixides generen un bon rebost d’imatges i moments difícils d’oblidar. Fascinant l’excursió a Calles que permet conéixer aspectes de la història llunyana del nostre país amb elements com l’aqüeducte de la penya tallada. I com l’estiu és també blau i aigua el moment de la piscina municipal de Calles esdevé imprescindible: refrescant moment de relax i diversió. Divendres remuntàrem un tram del riu Xelva. El riu sempre conté una càrrega simbòlica però en el pla més físic és repte i aventura i ben necessari són l’espirit de superació i cooperació. El guia és Paco Raga, no només a cada excursió si no a cada moment que cal dinamitzar i motivar l’alumnat. Amb ell podríem anar allà on no arriben els aqüeductes. No deixeu de llegir al seu blog les aportacions sobre l’eacn.

Dissabte amb el cos sentint encara arraps i esforços diversos, es presagia el final. Tanquem de matí el rodatge dels últims plans i de vesprada toca recollida, rebre les famílies, mostrar part del treball i per últim sopar i acomiadar-nos. Deixem darrere més coses que allò contat. També recordarem les assemblees, els moments de joc, la música, les rialles i les rinyes, la complicitat guanyada, la recerca contínua d’anar reiventant-nos com a docents, com alumnes, com a persones. Llarga vida a l’eacn!


Comentaris

One Response to “17ª eacn | el resum”

  1. burberry soldes en ligne on juny 25th, 2012 4:01 pm

    Straight answers! Keep up inside beneficial get the job done.

Leave a Reply