Èxit a la jornada UOC-Espiral

Posted on maig 30, 2011
Filed Under educació, formació

Podem dir-ho obertament, la jornada de dissabte passat organitzada per la UOC-Espiral sigué un èxit. Un èxit col·lectiu per una organització atenta i exquisida a l’hora de coordinar un programa tan interessant. Però també un èxit particular. Ser convidats a donar a conéixer la nostra proposta en un marc com el del dissabte ja era un guany. Comprovar com anem en el camí de les tendències novedoses en l’àmbit educatiu una satisfacció. A poc a poc som un referent de valor i així ens ho mostraren diverses persones que al llarg del matí ens traslladaren el seu interés i la seua enhorabona.

La jornada sigué inaugurada per Albert Sangrà, director acadèmic de l’eLearn Center de la UOC i de Juanmi Muñoz, president d’Espiral. Tots dos convidaren des de l’entusiasme a un encontre que sota el títol “Creativitat i enginy davant els reptes educatius actuals” donà cita un bon nombre de persones de diferents nivells educatius però totes amb l’interés comú de conéixer idees i propostes per continuar en el camí de transformació que el sistem educatiu, l’escola, reclama.

A continuació Tíscar Lara ens va captivar de nou amb la seua intervenció “Creativitat i tecnologia, aliats a les aules”. Cal sentir a Tíscar desgranar de manera clara, senzilla i pràctica els secrets de l’excel·lent preocés de canvi realitzat a l’escola d’Organització Industrial de Madrid. Un procés d’obertura i d’aposta per la creativitat a dins i fora de l’aula. I és que encara continuem pensant massa en clau d’aula quan és cada vegada més necessari que el món entre a dins i l’aula isca al món. Per això cal anar assimilant, incorporant, les possibilitats de treball que ens proporcionen els nous dispositius tecnològics. Però atenció, tecnologia no és només allò que s’endolla. També el disseny de les pràctiques educatives és tecnologia. L’eoi és un model d’escola oberta i col·laborativa amb mobile learning, continguts oberts i design thinking. Particularment ens va encantar comprovar com compten amb la participació de l’alumnat per redissenyar espais i com davant de qualsevol decisió de canvi (tecnològica, d’espais, d’activitats,…) pensen i valoren les implicacions pedagògiques. També li donen importància a l’analítica d’indicadors doncs si expandim l’educació canvia també l’avaluació, entesa finalment com mitjà per millorar el procés. Tot i que Tíscar va assenyalar que treballen amb nivells post-universitaris i que a nivells inferiors es posen en joc altres circunstàncies, vàrem tenir la sensació que des del rigor i la passió i amb bona dosi de creativitat han sigut capaços d’atrevir-se a reinventar-se.

La pausa va convidar a l’intercanvi d’idees entre els assistents. Després, el torn de 400 colps. Érem a la taula rodona “Experiències creatives amb un ús enraonat de les tecnologies” on tembé es donaren a conéixer dues engrescadores experiències: “Matemàtiques a l’aula digital”, de Ramon Mª Bergadà, a l’IES Terres de Ponent (Mollerussa, Pla d’Urgell) i Ruta literaria de “Nada” de Carmen Laforet”, a càrrec de Lourdes Domènech de l’IES Serrallarga (Blanes, La Selva).

Apostàrem per una presentació visual molt senzilla defugint de textos i centrant l’atenció en imatges i conceptes solts al temps que filàvem un discurs en qual preteníem aportar un seguit d’exemples pràtics que mostràvem com, més que les tecnologies la xarxa, ens ha permés augmentar l’alcanç dels dispositius educatius dels quals participem, posar en valor i redimensionar el treball de l’alumnat i d’altres implicats i anar en el camí d’allò que la psicoanalista i pedagoga social Hebe Tizio anomena reiventar el vincle educatiu. Apropiada aquesta idea última i adaptada de manera particular a la nostra pràctica sí pensem que és ben necessària en un moment en que comprovem diàriament que el model d’escola que encara impera és caduc. Per nosaltres el gran capital de l’escola és la relació i l’ús de les tecnologies digitals ens està faclitant teixir una nova xarxa de relacions oberta, participativa i col·laborativa que propicia aprenentatges ben significatius. Tot defugint de debats estèrils com aquells entre tecnòfils i tecnofòbics que acaben per restrenyir l’experiència educativa. Des d’un altre nivell d’intervenció com és el de l’eso també parlàrem en sintonia amb les idees de Tíscar, d’edupunk, educació expandida, xarxa, creativitat, connexió, o empoderament del nou alumnat prosumer. Un treball amb limitacions però pensat en procés, en ß, experimentant i descobrint camins i paisatges al marge de carreteres curriculars asfaltades i rígides.

Per tancar l’aportació d’experiències pràctiques, dues alumnes graduades del Posgrau de la UOC mostraren dos treballs que donaven compte de la innovació i els usos creatius de les TIC en educació, un a l’àrea d’anglés de secundària i d’altra amb escoles amigues de primària. Era emocinant sentir com es creuen la seua tasca i el valor que li donen al treball de l’alumnat. De nou Juanmi Muñoz i Albert Sangrà sigueren els encarregats d’arrodonir la jornada amb unes conclusions que posaven l’accent en la riquesa i la diversitat d’experiències que al temps es complenten. El punt final el posaren Lluís Font, Secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i Begoña Gros, Vicerectora de Recerca i Innovació i directora de l’eLearn Center de la UOC.

Exitosos, hem tornat a la base: 400 colps!

4 Responses to “Èxit a la jornada UOC-Espiral”

1. Francesc J. Lopez on maig 31st, 2011 2:26 am

Felicitats, perquè cada dia ens mostreu com l’Escola pot ser un nou espai de creació col·lectiva i d’entusiasme permanent.

Una abraçada

2. esther on maig 31st, 2011 6:46 pm

un plaer compartir jornada amb vosaltres. Gràcies pel resum!

3. franchise opportunities guide on febrer 15th, 2012 2:51 am

?????? ???????? ??? ??? ?? ?????? ??????? ????? ???????? ??????.

4. rechtsanwalt on febrer 19th, 2012 12:54 am

here is stupid!