I Jornades de didàctica cinematogràfica (II)

Posted on febrer 21, 2011
Filed Under cinema, formació

Jornada de format ben adequat, divendres de vesprada i dissabte tot el dia, intens i suficient com per deixar els participants amb ànims d’anar més enllà. Molt possiblement la I Jornada tinga una segona part, pot ser a l’abril. Des de 400 colps aportàrem idees per pensar en continuïtat i especialment interessats perquè una vegada més els grups generats al voltant de l’audiovisual i l’educació no ens tornem a dispersar. Creiem que fa falta articular una xarxa de docents en aquest àmbit que ens pose en contacte i ens ajude a compartir recursos, idees i maneres. L’oferiment de 400 colps com a punt d’encontre està fet i esperem repostes en positiu; poc a poc.

De allò vist al dissabte destaquem en primer lloc la metodologia especialment al de matí on entràrem directament en qüestions pràctiques. Dividits en tres grups i en rotació, abordàrem el guió, el muntatge i la plàstica dels plans d’una manera senzilla però efectiva totes tres. De la construcció del guió destaquem el plantejament de treball pel qual no ens hem d’enfrontar necessàriament al full en blanc, sovint bloquejador. A partir d’unes dades bàsiques com el nom, l’edat, lloc, família, amistats i somnis i mai característiques físiques, creàrem un personatge amb la idea reveladora segons la qual podem iniciar el guió amb la creació del personatge que després les històries vindran soles. I efectivament, posat en contrast amb un espai i explorant l’estat emocional del personatge, la lliure associació funcionava i sorgien noves situacions amb les quals anar enriquint el guió. Ens interessa indagar en els estats emocionals subtils, quotidians i no d’impacte. Una premisa important és no explicar les emocions pel diàleg i buscar la manera de transmetre-les cinematogràficament. Ah, i no cal que tot allò que hem pensat del personatge es conte. Al treballar amb l’alumnat serà important construir des del consens i a Cinema en curs opten per no votar per decidir. És important que tots els alumnes puguen aportar alguna cosa. Curiosament a Cinema en curs opten per no escriure els diàlegs, tasca que consideren difícil i per la qual es necessita preparació específica i per tan prefereixen que els actors aporten en directe els diàlegs als personatges; d’aquesta manera es guanyrà amb naturalitat i s’evitarà l’efecte de diàleg reproduit.

El cinema és muntatge i el muntatge és fascinant. És important tenir una actitud atenta i inclús una actitud corporal adequada. Ens quedem amb la idea de no haver de quedar-nos amb rigideses i esquemes previs que ens condicionen i per contra explorar cadascú el seu llenguatge per crear ritme i emocions. Per últim. Monserrat Planella, professora de plàstica a l’IES Castell d’Estela a Amer ens presentà diferents activitats realitzades amb alumnat de batxillerat per treballar la plasticitat dels plans atenent a aspectes com la llum, el color i especialment el moviment. A un pla hi ha moviment, però la càmera també es pot moure i el muntatge també genera moviment. Referents com Muybridge, Edgerton o el curt “DIN 16538/39 (Paris)” d’Agustin Gimel el qual podeu veure a la finestra de la seqüència de la setmana.

Finalment posàrem en comú més aspectes d’interés en els moments del rodatge com la composició de l’equip o les dinàmiques de treball que generen eixos moments tan màgics viscuts amb el cinema. Gràcies a tots els participants i enhorabona com no a Montserrat, Laia i Núria pel treball i per compartir el seu saber fer.

3 Responses to “I Jornades de didàctica cinematogràfica (II)”

1. Matthew C. Kriner on abril 5th, 2012 3:03 pm

Merci pour votre blog il est vraiment génial!!! Bonne continuation pour la suite

2. ed gein interview on juny 22nd, 2012 9:03 pm

Visit Mediafire Movies for SEnuke Cracked, Hotfile Downloads and more.|Visit rapidshare movies for XRumer Cracked, cracked softwares and more.

3. Leonarda on juny 24th, 2012 3:45 am

It truly is quoted by Walter T.