De Kuleschov a l’eacn passant per Hitchcock

Posted on març 21, 2011
Filed Under alumnat, cinema

Seguim presentant les pràctiques cinematogràfiques realitzades per l’alumnat en el marc de la 16 ª edició de l’eacn d’escolagavina. Iniciem la setmana amb l’Efecte Kuleshov. Era la primera vegada que proposàvem aquest exercici i va donar molt de joc. En primer lloc perquè amb el suport de la pel·lícula original i l’explicació aportada per Hitchcok els alumnes van entendre perfectament tant la proposta com la fonamentació que al llenguatge cinematogràfic va aportar l’experiment. I com que la millor manera d’aprendre és fent, la pràctica de rodatge i l’edició final va aportar moments divertits i reveladors.

Kuleshov va muntar un curtmetratge en el qual s’alternaven un pla amb la cara sense expressió definida de l’actor Ivan Mozzhukhin amb d’altres: un plat de sopa, una dona i el taüt amb una xiqueta. La pel.lícula va ser mostrada a un públic el qual va creure després de veure-la que l’expressió del rostre Mozzhukhin era diferent cada vegada, en funció de si estava “veient” el plat de sopa, una dona o el taüt. Així, l’expressió atorgada pel públic a l’actor era de fam, de desig o de dolor, respectivament. En realitat la imatge de Mozzhukhin va ser la mateixa repetida una i altra vegada.

Kuleshov va utilitzar l’experiment per indicar la utilitat i l’eficàcia del muntatge com a l’eina bàsica de l’art cinematogràfic. El muntatge dels experiments duts a terme per Kuleshov en la dècada de 1910 i finals de 1920 va constituir la base teòrica del cinema i el muntatge soviètic, que va culminar a les pel.lícules famoses de la dècada de 1920 per directors com Sergei Eisenstein, Vsevolod Pudovkin i Dziga Vertov, entre altres. L’efecte també ha estat estudiat pels psicòlegs, i és ben conegut entre els cineastes moderns. Alfred Hitchcock va parlar també de l’efecte en les seues converses amb François Truffaut i ací teniu el fragment que ens va sevir de suport per a continuar estudiant-lo a l’eacn de 2011.

4 Responses to “De Kuleschov a l’eacn passant per Hitchcock”

1. Joan Garcés Barrera on març 24th, 2011 12:19 am

M’agrada!

2. Pilar Alfonso on març 24th, 2011 11:16 am

Hola!!!
    Nosaltres, al voltant de l’efecte Kulechov (o, hauríem d’escriure Kuletxov?) fem dues pràctiques diferents:
    1.Amb l’expressió del rostre, idèntica a la que tu descrius.
    2. Amb l’espai: gravant i muntant tres/cinc espais diferents i llunyans per tal d’aconseguir l’efecte de continuïtat entre ells.
    Són exercicis bàsics però que funcionen molt bé.

3. Cousas do Kulechov : 400 colps on abril 12th, 2011 7:25 am

[...] publicàrem l’apunt en el qual explicàvem la pràctica realitzada en la passada edició de l’eacn sobre [...]

4. Alyssa Graper on juny 7th, 2012 12:18 am

I love doing blog hops! Meeting new folks and learning!