Fotofilosofia

Posted on novembre 17, 2010
Filed Under alumnat, fotografia

Amb les presentacions de “Jo, tu i… ells” i “Cronos”, han reviscolat els comentaris tant del professorat responsable com de l’alumnat implicat. Si bé amb aquest apunt fem un alt en les presentacions de curtmetratges de la Secció Inquieta no així pel que fa a aportacions d’alumnat els qual està treballant en projectes audiovisuals.

Així, els companys de Fotofilosofia de l’IES Escultor En Francesc Badia, coordinats pel seu mestre Enric Senabre, ens fan partícpes del seu treball i l’alumna Anna Ferrer ha preparat un interessant text per comentar-nos el procés de creació d’una de les quatre fotos seleccionades, “Les xarxes socials. La nostra caverna?” , per participar a la Mostra de Fotofilosofia 2010 que organitza a Barcelona el col·lectiu de filosofia català de CREAIF. Per cert, són l’únic centre participant del País Valencià. La proposta ha consistit en que cada alumne fera una foto filosòfica amb una pregunta que li donés sentit. De totes aquestes, 37 en total, entre alumnes, profes, i altres n’han triat 4 que ha enviat allà. Avui, dimecres 17, per tal de celebrar el dia de la filosofia de demà dijous, es donaran els diplomes tot plegat amb l’objectiu final de contribuir a visibilitzar la filosofia i fer-la atractiva i creativa.

La meua idea inicial era la televisió com el Mite de la Caverna però em vaig adonar que en aquestos últims anys, Internet ha pegat una forta embranzida i s’ha col·locat com a eina d’informació i entreteniment per davant de la tele.

Els fenomen de les xarxes socials ha tingut un fort impacte en la nostra societat: pel que fa a les generacions més majors, descarten la majoria la idea de virtualitzar-se, i pel que fa a les més joves, s’exhibeixen sense massa precaucions per la privacitat. Ha arribat un moment en el que només existeix allò o aquell que esta en Internet, fins i tot arribem a l’expressió : conèixer a X del tuenti/facebook. Estic d’acord amb la incorporació de les noves tecnologies en la vida quotidiana però que la nostra vida social (imprescindible per a l’esser humà) no depenga d’Internet sinó que aquest siga una eina de reforç per a mantindre’ns en contacte.

Primer vaig intentar fer la foto a un televisor vell col·locant-lo en mig del carrer, però no em va convèncer, així se’m va ocórrer que Internet seria més adequat. Com representar Internet? Amb un mòdem? I les xarxes socials? Amb cables i ninots? Finalment, sobre una taula blanca i amb il·luminació blanca també, vaig col·locar un switch (aparell que connecta molts ordinadors a Internet) amb uns quants playmobils allargant el braç cap a les entrades. Volia representar el fet de que estem tots connectats. La càmera que vaig utilitzar es una CANON EOS 400D. El títol és allò més significatiu ja que sense aquest, la foto no té motiu de reflexió. El títol llança un interrogant per a que qui veja la foto es plantege quin us fa de les xarxes socials i de la seua imatge a Internet.

Anna Ferrer