Secció Inquieta: “El subconscient de les pedres”

Posted on novembre 5, 2010
Filed Under Secció Inquieta

El primer dia de presentacions ha anat força bé doncs els comentaris rebuts són ben satisfactoris. Ens interessa remarcar el valor que per a 400 colps té la possibilitat d’oferir un espai on conéixer i saber més dels altres, en concret d’aquells que desenvolupem projectes audiovisuals als centres educatius. A més contem amb l’excel·lent disposició i col·laboració de persones com Josep Arbiol del CP Colom de Benetússer que ens ajuda en la difusió de la inciativa. Dubtàvem avui de si aguantar un dia més (donades les respostes positives via comentari) l’apunt de “Mimilola…” o publicar una nova presentació. Com entenem que es pot haver generat una bona expectativa i d’altra banda que en cas de rebre totes les presentacions necessitarem dies hem decidit presentar-vos avui la més que suggerent “El subconscient de les pedres” realitzada pels alumnes de 2n de batxillerat de l’IES Albal i presentada pel seu professor Josep Fuster.

“El subconscient de les pedres” és la conseqüència d’un descobriment pràcticament casual. Tractant en classe de Llengua i Imatge de 1r de Batxillerat el tema de la mirada es va passar en vídeo l’escena de l’ull i la navalla d’Un gos andalús, el film surrealista de Buñuel i Dalí. Va causar un gran impacte i els alumnes volgueren veure la pel·lícula sencera. Quedaren meravellats de les escenes absurdes que hi apareixien i volgueren fer un curt de característiques semblants. Pot semblar una faena senzilla però imaginar escenes surrealistes (i que estiga al nostre abast poder-les filmar) no és tan fàcil. I donar-li una certa continuïtat i coherència al seguit d’imatges tampoc. D’aquest descobriment del cinema surrealista va sorgir Pedretes en la cara, un curt en blanc i negre que intentava imitar l’estètica del cinema mut.

La idea d’“El subconscient de les pedres” va aparéixer un any més tard. Volien repetir l’experiència anterior i, com passa sovint la inspiració la teníem a tocar. Excepte l’aulari, l’IES d’Albal es tot planta baixa. Les teulades no tenen teules ni estan inclinades sinó que són una espècie de terrasses amb milers de pedretes de grava. Un paisatge que es contempla des d’algunes aules, entre elles la nostra. Amb l’afegit que la terrassa que es veu és el sostre dels vestidors del gimnàs, amb unes quantes claraboies. L’escenari el teníem davant dels ulls, només calia adonar-se’n. La seqüència d’algú eixint de la claraboia era tan poderosa que, sense discussió, la prenguérem com a leit-motiv de la pel·lícula. I molt a prop estava l’hivernacle de l’institut que també podia donar joc.

Imaginar-se algunes escenes va ser una experiència enriquidora i divertida. Després vingueren els problemes logístics. Hi havia una escala prou alta per poder pujar a la claraboia? Podríem simular que l’ascensor duia a la terrassa de pedres? Ens serviria la cortina de l’aula per a fer de porta de l’ascensor? Férem gravacions de prova, discutírem si cada escena valia la pena o no, on calia col·locar la càmera, si era necessari diàleg en alguna escena, si el film seria en color o en blanc i negre, quin títol hi posaríem… Abans de filmar ja hi havia qui proposava una música per a determinada seqüència.

Qualsevol que haja filmat sap quants entrebancs s’han de superar perquè tot acabe bé, des de l’oratge a l’escena que no hi ha manera que quede bé i repetim una vegada i una altra; o que l’actor no ha vingut hui a classe perquè està malalt. I després el muntatge, ajustar la imatge amb la música, rectificar el color, triar els crèdits, accelerar alguna imatge, suprimir-ne alguna…

I al final la satisfacció de l’obra acabada, orgullosos d’haver sigut capaços de fer-la. I la necessitat de mostrar-la a amics i familiars, als companys de l’institut. Presentar-nos a l’Inquiet era posar-li el llacet final a una experiència fascinant per a tots nosaltres.

Josep Fuster

2 Responses to “Secció Inquieta: “El subconscient de les pedres””

1. Issac Maez on abril 5th, 2012 1:00 pm

Merci pour votre blog il est vraiment génial!!! Bonne continuation pour la suite

2. Motor matic injeksi irit harga murah on maig 2nd, 2012 5:03 am

Appreciate the recommendation! Let me try it out.