Edupunk, educació expandida i entorns personalitzats d’aprenentatge (I)

Posted on agost 24, 2010
Filed Under formació

Primera sessió. En una exposició amb forma de mosaic, pot ser caòtica per a alguns, Alejandro Piscitelli ha anat exposant tot un seguit d’idees i referències que cadascú articularà i associarà segons les seues necessitats i la seua capacitat creativa: eines digitals, fun theory, cultura remix, dispositius experimentals,… sempre amb l’educació com a background. Volquem algunes de les idees rebudes en mig d’un torrent de referències (vídeos, llibres,…).

L’edupunk parteix de la filosofia fes-ho tu mateix. És cert que pot semblar contradictori amb el propi concepte ‘educació’ que prové de dokeos, conduir, però bé la vida és plena de contradiccions.

Cal tenir cura amb la crítica a l’escola, a l’educació actual, doncs criticar és fàcil, allò difícil és redissenyar. El que sí és cada vegada més necessari és passar d’una pedagogia de l’enunciació a una pedagogia de la participació. D’altra banda cal saber comunicar. Ningú va a escoltar-no si no aprenem a comunicar. Així passem de l’enunciació al disseny de dispositius experimentals de persuassió.

Concepte: retroprogressiu (Salvador Paniker). Pensar el futur recuperant el passat, però no quedar-nos ancorats en el passat ni caure en el tecnofetixisme.

L’edupunk és una dieta cognitiva. Els humans anhelem:

1. Treballar en alguna cosa satisfactòria.
2. L’experiència de ser bons en alguna cosa.
3. Passar temps amb la gent que ens agrada.
4. La possibilitat de ser part d’alguna cosa més gran.

Internet és un llenguatge que fa possible la col·laboració. No se sol ensenyar intel·ligència col·laborativa, s’ensenya intel·ligència individualitzant.

Fun-theory: com generar la xispa, el somriure. No es tracta de ser pallassos per entretindre l’alumnat però si de pensar com transmetre amb interés i persuassió continguts d’interés. L’alumnat no farà esforços si el professorat tampoc s’esforça.

L’escola sempre reforma la reforma de manera que es neutralitza. Com serà el món el 2030; no tenim ni idea; doncs eixe serà el món dels alumnes que tenim ara davant nostre. Cal reinventar els dispositius.

Promoure models de prosumissió (producció+consumisició) i d’autodisseny d’audiències.

Un alumne que ja utilitza dispositius de realitat augmentada seurà a una classe a que li conten què? De vegades el problema és que ens trobem amb docents que no volen canviar d’actitud i alumnes que no volen assumir el seu protagonisme. La qüestió és recuperar la dimensió plaentera de treballar amb les eines (digitals,…).

Actualment bona part dels docents continuen educant pensant que les neurones no es reprodueixen i sense ser conscients de la brutal plasticitat del cervell.

Google és el botxí de Guttenberg; ve a tancar el parèntesi obert per Guttenberg de les 4 p: periodisme, i professors.

Els joves que en una foto podem veure amb cara d’entusiasme a la Campus Party són els mateixos que després els tenim amb cara de vaca a classe. Què tenen a la Campus Party: connectivitat amb la hipòtesi oberta de, bé, indagueu on vulgau. Hi ha doncs alguna cosa intrínsecament equivocada en el format escolar.

Un pot entendre millor el món en moltes sèries de qualitat que en molts cursos universitaris.

Les competències no exclouen els continguts. A l’escola sovint l’irrita, li confon, que els alumnes aprenguen fora del marc formal. Un projecte educatiu ha de tenir la intenció de que els alumnes continuen educant-se per si mateixos.

Algunes referències:

“Comunicación y poder”. Manuel Castells
“El estilo de presentación de Steve Jobs”
“La industria del deseo”. Joan Ferrrés
“100 mejor que uno”. James Surowiechi
“El proyecto facebook”. http://www.proyectofacebook.com.ar
“El maestro ignorante”. Jacques Renciere. (Ed. Laertes)
“Generación Einstein”
Google Search Stories Video Creator
Proyecto Cibal (1×1 a totes les aules d’Uruguai)
“Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación”. Alessandro Barico

12 Responses to “Edupunk, educació expandida i entorns personalitzats d’aprenentatge (I)”

1. Oreto on agost 25th, 2010 1:23 am

Encara que us seguisc pel Twitter esperava la teua crònica (i com que diu I n’hi haurà més!!!! :-) ))) EN CANDELETES. MOLTES GRÀCIES!

D’altra banda Piscitelli m’agrada en certes coses, el trobe molt encertat en algunes coses però, de vegades, l’allau d’informació que genera m’atabala i no sé trobar-ne el desllorigador. No sé jo si, de vegades, la senzillesa i la concreció és un plus…

Una abraçada!

2. admin on agost 25th, 2010 9:49 am

Un curs realment molt enriquidor; ara a treballar amb Dolors Reig. En quant pugam, continuarem volocant contingut. L’aportació de C. Scolari sobre narratives transmediàtiques sigué ben extensa i genial.

Una abraçada!

3. Creu Planells on agost 25th, 2010 7:17 pm

Veig que carregueu les piles per al nou curs amb idees interessants de les que ja ens fareu partíceps. Besos i que acabeu de passar-ho fantàstic.

4. dfgvd on març 23rd, 2012 11:10 pm

Can I get Firefox to always open media files in an external player?

5. Woodrow Nickerson on abril 1st, 2012 11:19 am

Outstanding work once again! I am looking forward for more updates!

6. Carroll B. Merriman on abril 5th, 2012 4:49 pm

Merci pour votre blog il est vraiment génial!!! Bonne continuation pour la suite

7. port charlotte real estate on maig 1st, 2012 8:14 am

fantastic work!

8. Motor matic injeksi irit harga murah on maig 2nd, 2012 1:22 am

Appreciate the recommendation! Let me try it out.

9. lv purse on maig 3rd, 2012 6:26 pm

some genuinely interesting information, well written and usually easy to .

10. Deedee Bloomstrom on maig 9th, 2012 1:35 pm

coastline hermia Cristi parody maxwell ettlinger parcels empress explicable

11. videos divertidos on maig 13th, 2012 6:56 am

But a smiling visitor here to share the love (:, btw outstanding design and style .

12. http://www.roulette-spiel.org/roulettetrick.html on juny 1st, 2012 11:34 pm

roulette tricks bet