Parlar al món des de l’escola

Posted on desembre 9, 2020 
Filed Under educació, publicacions, televisió

parlar-mon-escola

Bona part de la nostra tasca és fruit de l’exploració, de la navegació que en diguem fa temps. Navegar per la xarxa, pels mitjans, buscant referents, propostes amb la idea que pot ser connectarem móns i ampliarem horitzons. Els nostres i els vostres. I precisament de connectar amb el món des de l’escola va Parlar al món des de l’escola (Miquel Pagès i Marc Planas, 2020) que al mig de la pandèmia ha editat Eumo editorial.

La introducció és a càrrec del comunicador Salvador Alsius i ho explica molt bé. La TV –i, per extensió, la pantalla digital– ens permet veure què hi ha més enllà del que tenim davant; podem trobar-hi traces del passat, anticipar el futur o superar els límits de l’espai. La tecnologia digital ens fa més lliures si sabem utilitzar-la. Per això l’escola no pot renunciar a educar en l’ús d’aquestes tecnologies. Miquel Pagès i Marc Planas expliquen, en primera persona, l’experiència de posar en marxa una TV en línia a l’escola Thau Barcelona. A partir de l’interès per treballar la comunicació oral d’una manera motivadora, va anar prenent cos un projecte interdisciplinari i col·laboratiu que fomenta la creativitat tant com les competències lingüístiques, artístiques i digitals. Una experiència singular que pot servir a moltes altres escoles per projectar la seua veu al món.

Thau.tv és fruit d’un llarg procés de debat, té dues característiques bàsiques: està plenament integrada al currículum i compromet tota la comunitat educativa. Inclou tres àmbits: organitzatiu, tècnic i pedagògic, que s’expliquen en deteniment. Dins del primer, el més remarcable és la constitució del consell audiovisual, amb la particularitat que els seus membres són remunerats. A part de la direcció escolar i del projecte, hi ha els facilitadors de cada etapa educativa que es responsabilitzen de programes específics. Pel que fa a l’àmbit tècnic, s’expliquen els equipaments i dispositius, com tot el que suposa muntar un plató o les aplicacions d’enregistrament i edició. Funciona com un model de TV a la carta, amb la creació d’un web que s’enllaça a la general de l’escola. Els diversos programes que la conformen són produccions que parteixen de la realitat escolar, del treball curricular i en conseqüència són també una eina més d’avaluació. Preparar guions, compondre sintonies, dissenyar logos, cercar informació, millorar l’expressió oral, editar so i imatge, fer de periodista, prendre decisions, treballar de forma cooperativa i col·laborativa són, entre altres, aspectes que THAU TV permet potenciar.

Miquel Pagès –llicenciat en història– i Marc Planas –llicenciat en filosofia i autor de la novel·la Decisions vinculants– són mestres de primària a l’escola Thau Barcelona. Aquí ens expliquen l’experiència que ells mateixos van liderar de posar en marxa un canal de TV en línia. I ho fan amb tota l’emoció, però des del coneixement i el compromís pedagògic que permetran obrir nous horitzons a moltes altres escoles. El projecte Thau TV va ser escollit com la millor pràctica del certamen ITWorldEdu 2019.

Comentaris

Leave a Reply