Cinema contra la criptogínia

Posted on desembre 4, 2020 
Filed Under cinema

women-make-film

Criptogínia. El mot és nou, de recent creació, i per això és possible que si no el coneixeu encara, el títol de l’apunt haja causat certa estranyesa. Però és que l’article d’aquest dijous de Núria Cadenes a Vilaweb de seguida va captar poderosament la nostra atenció. I ens agrada lligar conceptes, idees, propostes, vàlides per a la comprensió del món que ens envolta i contribuir també a donar elements a l’alumnat per ajudar-los en la construcció pròpia dels seus. Perquè lo no visibilitzat també existeix. En aquest sentit la Núria ens explica que la poeta i filòloga Begonya Pozo i el filòleg Carles Padilla, tots dos professors de la Universitat de València, s’han inventat conscientment el terme, amb la intenció nítida, declarada, de posar nom a la cosa, de fer-nos entrar a l’imaginari un fenomen ben real, històricament i tristament real, però fins ara innominat i, per tant, amagat: “f. Ocultació dels referents femenins” [Diccionari Normatiu Valencià].

La descoberta ens permitia ràpidament lligar dues qüestions i tancar un cercle particular d’aquesta setmana. D’un costat la recerca d’un títol per a la segona sessió del Cicle de Cinema en V.O. d’escolagavina el qual escapara precisament dels estereotipus masculins dominants al maingstream cinematogràfic. L’opció ha sigut Visages, Villages (Cares i llocs) d’Agnes Varda i l’artivista JR; un radiant cant a la vida i la creació. D’altre que tot just acabàvem de posar a la nostra finestra lateral tràiler el de Women Make Film: Una nova road movie al llarg de la història de el cinema. Semblara que Filmin ens ha escoltat i ha obert una col·lecció de pel·lícules que queden dins d’aquesta sèrie que és un excepcional anàlisi de la història del cinema a través de la lent d’algunes de les millors directores el món: dones totes elles. Narrada per Tilda Swinton, Jane Fonda i altres; rodada i muntada per Mark Cousins (The Story of Film: una odissea), la vida, l’amor, la política, l’humor i la mort es desgranen i s’examinen en aquesta road-movie cinematogràfica sense parangó.

Per cert, sobre el fenòmen que ara tanca i defineix amb tanta rotunditat el terme criptogínia nosaltres ja rondinàvem fa temps, nou anys en concret, quan portàrem a primera plana el Test de Bechdel, una manera ben senzilla de destacar l’escassa presència femenina en la indústria cinematogràfica. Nosaltres no tenim dubte que el moviment feminista és possiblement la gran referència actual per no perdre de vista la capacitat de transformació col·lectiva des del compromís i la lluita. I si el cinema acompanya, tant que millor.

Comentaris

Leave a Reply