96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

Un, dos, tres, quatre, cinc i sis! Juguem?

08/11/2017 Emi Pardo
  • blanques-escola-gavina-infantil
  • cartes-escola-gavina-infantil
  • daus-escola-gavina-infantil
  • oca-escola-gavina-infantil
  • domino-escola-gavina-infantil

Als quatre anys s’obrin unes finestres plàstiques neuronals, entre les quals sobreïxen de manera especial les relacionades amb el llenguatge i la lògica matemàtica. Aquesta plasticitat neuronal arriba a tots i cadascun de la resta dels sistemes sensorials. Però també arriba a altres funcions del sistema emocional, com les implicades en els mecanismes de la curiositat, l’emoció, l’atenció, l’empatia, la memòria, i que no maduren del tot fins al final d’aquesta edat. En aquesta etapa de la vida el joc és el mecanisme emocional “disfressat” amb el qual els infants adquireixen les habilitats i les capacitats bàsiques més importants com són: auto-percepció, reconeixement, percepció, raonament, atenció, memòria, creació de vincles, conducta social, to muscular, manipulació intencionada i precisa, estructuració de l’espai-temps entre d’altres. Alhora el joc ens permet observar i analitzar processos per identificar en quin període del raonament es troben els infants, quin repte posar-los per satisfer curiositats o com despertar-ne d’altres. Així que… Un, dos, tres, quatre, cinc i sis! Juguem?

Avui a la classe d’Àfrica, quatre anys, hem començat les vesprades dels jocs de taula. I ho hem fet amb l’acompanyament de dos iaios, dues mares i un pare que ens han ajudat a fer descobertes matemàtiques, relacionals, emocionals i lingüístiques. Quina emoció! Quantes ganes de jugar tots plegats. Un grapat de propostes divertides i engrescadores que ens han fet estar ben implicats i implicades en el joc reglat.

Ara ja esperem amb il·lusió i desig l’arribada del proper dimecres per jugar de nou i descobrir totes les propostes de joc presentades. Cursa de daus, blanques o negres, la carta més alta, el mentider, la corda, l’oca o el dòmino són alguns dels jocs que ens faciliten la utilització del nombre natural per comptar, per distingir les nocions espacials de situació i direcció, per fer la lectura de daus, plantejar hipòtesis, planificar les primeres estratègies de joc… És a dir, tot allò que es refereix al llenguatge matemàtic. També podríem parlar de tots els avantatges que té la proposta per al llenguatge verbal o per a la descoberta d’un mateix, però ja us ho explicarem a mesura que gaudim de les següents sessions.