96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

Projecte Valors i Coneixements 16/17

Projecte Valors i Coneixements 16/17
05/04/2017 Loli Company
valors-coneixements-17-escolagavina

Des de l’etapa secundària hem planificat la segona edició del projecte iniciat el curs passat sobre valors i coneixements, que com ja sabeu s’estructura a partir de dos eixos fonamentals: l’aprenentatge entre iguals i l’educació en valors.

El primer dia d’aquestes jornades, al matí, desenvoluparem vuit tallers guiats per alumnes dels diferents cursos. És la nostra versió particular del Banc Comú de Coneixements (BCC). La força d’aquests tallers rau en el fet que els alumnes mateix, grans o menuts, són mestres dels companys, i hi barregem els participants, perquè la convivència i l’encontre siguen més fructífers.
Com ja us vam explicar el curs passat, el BCC té com a objectiu desenvolupar, crear i protegir espais d’intercanvi i transmissió lliure de coneixements, potenciar el saber com un bé comú que permet continuar aprenent, i trobar estratègies més eficients que desemboquen en noves formes de comunicació, formació o participació ciutadana.

BCC s’emmarca en el moviment global anomenat Open Knowledge, que vol aplicar la filosofia i els mètodes del programari lliure a dinàmiques de participació en l’aprenentatge i la producció col·lectiva de continguts. En aquesta línia, busca crear eines per transformar diferents aspectes de la vida en moments d’aprenentatge. A la vegada, és fonamental per a BCC experimentar amb noves formes de participació i d’organització.

En aquesta segona edició, hem presentat el projecte al nostre alumnat i hem aconseguit organitzar 8 tallers de temàtica oberta i diversa, que parteix dels interessos de l’alumnat mateix, tant per oferir les activitats com per participar-hi. En cadascun d’aquests tallers el paper dels mestres és oferir suport quant a la intendència i l’organització.

 

A partir de la vesprada del dia 10 d’abril i al llarg dels dos matins següents durem a terme un conjunt d’activitats i de tallers que permeten a tothom, alumnes i mestres, reflexionar sobre la convivència i l’autoconeixement, la relació amb altres realitats, la força de la cooperació i del treball del grup, i la igualtat entre les persones. Aquests són només els fils conductors de tot el que hem organitzat. Com ocorre en tot procés d’ensenyament-aprenentatge i, doncs, de relacions i de convivència, és durant l’intercanvi, la comunicació i la vivència que ens omplim de contingut i farcim la nostra motxilla. Els conductors d’aquestes xerrades i tallers seran especialistes que hem convidat per tractar alguns dels temes.

Hem organitzat grups interclasse que participaran en totes les propostes, escoltant, aprenent i reflexionat. Tindrem sempre un temps per a reflexionar sobre el que hem aprés i com ho hem fet, per treure’n conclusions.

Dimecres a la vesprada, abans de fer el berenar de Pasqua, farem una petita valoració de les jornades.

Hem volgut tancar el trimestre amb un treball col·lectiu i cooperatiu en què els alumnes esdevinguen més protagonistes i actors del seu procés d’aprenentatge. Esperem aprendre’n tots i gaudir-ne.