96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

ESCOLA DE MESTRES AKOE: PENSEM EL PATI

09/02/2018 Sandra Cuevas

Dimecres i dijous hem fet formació. Un grapat de mestres hem assistit a les Jornades de febrer de l’Escola de Mestres d’Akoe, per escoltar quatre comunicacions al voltant del pati. Imma Marín, Gey Lagar, Inara Hasanova i Sara Molines ens han parlat de diferents aspectes que hem tenir presents quan volem construir o transformar els nostres patis.

Imma Marín, amb la seua comunicació El pati, espai d’oportunitats educatives, va situar el tema marc de les jornades. Ens explicà que el pati és convivència, aprenentatge, valors i integració; que tot el que hi fem ha de tenir intenció educativa. Que la natura té correlació amb el bon aprenentatge. El joc, ens digué Imma, és font d’aprenentatge. Després, escoltàrem Gey Lagar, que ens recordà que hem d’incloure tothom i que hem d’aprendre a fer-ho.

Inara Hasanova, arquitecta paisatgista que imparteix formacions en escoles i col·labora amb les comunitats educatives en el desenvolupament i la realització de projectes de patis, està convençuda que hem de tornar la natura als xiquets i les xiquetes, i que ha de proporcionar els escenaris necessaris per al joc lliure i l’aprenentatge profund. Quan pensem a transformar el pati, hem de pensar, ens diu Inara, a crear escenaris de joc lliure i natural, d’experimentació, i espais democràtics. I ens donà algunes pistes de com fer-ho.

Sandra Molines presentà una altra proposta d’intervenció en el pati que diposita la mirada en la manera com conviuen xiquets i xiquetes, quins espais atorguem i utilitzen, i com podem intervenir-hi per reduir l’impacte de l’aprenentatge de gènere amb què els xiquets i les xiquetes arriben a l’escola. Si volem que els nostres patis siguen coeducatius hem de formar-nos, observar què passa dins de l’aula i fora, revisar els materials que fem servir a classe, el llenguatge que utilitzem, demanar a alumnes i mestres que fan, i actuar. Al pati, ens va dir Sandra, hem de tenir espais per al moviment, per a l’observació natural i per al joc tranquil.

Després d’escoltar-les, la motxilla va més plena. Aquestes quatre mirades sobre el pati ens aporten idees, plantejaments, punts de partida, maneres de fer que tindrem en compte per pensar el pati de la nostra escola.

I ja hem començat a pensar. Avui divendres hem fet una sessió de treball amb Inara Hasanova que ha projectat la seua mirada sobre el pati de l’escola. Ens ha donat un munt d’idees i de propostes, li n’hem fet nosaltres. En aquest recorregut formatiu ens han acompanyat mestres de les escoles d’AKOE, que també han agafat idees per als seus centres. Avui, la motxilla s’ha omplert encara més!