96 159 05 94 — 638 828 797 — info@escolagavina.cat — clickedu

projecte_pau_2n-escolagavina
projecte_pau_2n (3)-escolagavina
projecte_dbo_2n (2)-escolagavina

El 30 de gener se celebra el Dia de la Pau i la classe de segon, des de les àrees de socials i llengua hem fet un projecte cooperatiu per reflexionar sobre els processos de pau que hi ha al món en aquest moment i, per tant, els conflictes bèl·lics que miren d’aturar. Síria, Colòmbia, Xipre, Ucraïna, Moçambic, Filipines han estat els països, sobre els conflictes bèl·lics dels quals cada grup ha investigat. A partir d’ací, calia fer un mural que localitzara on i des de quan hi ha el conflicte armat, i dos textos: un que explicara què passa i quin és el procés de pau; un altre més personal i important: la reflexió del grup sobre el que passa i el que s’hi ha fet.

Tot i que els murals són semblants i tenen punts en comú, n’hi ha també de diferents, perquè els membres de cada grup també ho són. Ací rau un aspecte ric i interessant dels projectes cooperatius que, a més, permeten els alumnes d’arribar als continguts més conceptuals d’una manera més semblant a com ho fem en la vida corrent, tant personal com professional.

INFORMÀTICA-DBO (disseny basat en l’ordinador)

L’ús d eles eines informàtiques i la seua aplicació en l’aconseguiment i difusió d’informació ha canviat la nostra forma d’entendre el món. La pròpia premsa tradicional s’ha vist posada en tela de judici, per no acabar d’adaptar-se als nous temps. Uns temps en els quals volem abastir d’un cop d’ull les principals idees que resumeixen una situació; aquelles que després poden esperonar la nostra curiositat per voler saber-ne més, o fins i tot per prendre partit i fer front donant, al nostre torn, suport i difusió.

La guerra (en sentit genèric el conflicte armat que colpeja de diferents maneres i en diferents parts del planeta), i les seues conseqüències (morts, ferits, desplaçats, fam, explotació infantil, esclavitud sexual…) no queden fora de l’abast d’aquest corrent.

En l’assignatura d’informàtica-DBO hem posat de relleu una metodologia que guanya terreny en les edicions impresses i digitals de tots els diaris del món: la infografia. Aquesta consisteix en el resum de dades destacables, a mode de quadre sinòptic, que ens permeten d’apamar una situació pràcticament a cop d’ull. La infografia té forta component gràfica i visual. Com els cartells. Però les infografies superen el cartell en la mesura que, a més de lemes i consignes, adobades amb una imatge gràfica, arrepleguen i expressen amb certa bellesa i de forma àgil, una certa quantitat d’informació.

Els alumnes de l’assignatura d’informàtica-DBO (2n d’ESO) han dedicat el projecte de les infografies al tema de la pau, la guerra i les seues indesitjables causes i conseqüències. Així, els treballs abasteixen temes com ara:

• el comerç injust, l’explotació i expoli de recursos, la neocolonització, en la base de les guerres modernes.
  • Les dones i el seu paper en diferents conflictes.
  • La fam, la destrucció, els impactes ambientals… causats per la guerra.
  • Els refugiats i morts del conflicte en Síria.
  • Els xiquets-soldat al món
  • El terrorisme, com a una nova forma de guerra

Aquests i uns altres han estat els temes tractats a les infografies. La informació ha estat extreta de diverses fonts fiables a Internet; i el programari utilitzat un de difusió lliure basat en Linux (la plataforma Oo Draw, combinada amb imatges vectorials escalables per als gràfics de les il·lustracions. Tot en formats A-3 amb la intenció d’imprimir i exhibir per a comunicar a la resta.