Sambori-Mice 2017: El misteri de la Xispa

Filed Under cinema, educació, festivals, Sambori · Mice

sambori_mice_17

El misteri de la Xispa

El misteri de la Xispa naix de la idea que ens dóna Dis-capacitat, el curt que presentem l’any passat també al MICE per casualitat. Aquesta participació ens deixa entrevéreu com és de gratificant per al nostre alumnat la difusió i valoració de la seua feina, però sobretot, ens val el seu argument: les capacitats dels nostres alumnes i les possibilitats que resulten de la suma de totes elles.

El treball d’El Misteri de la Xispa comença amb l’elaboració d’una història on els set membres de la nostra aula troben ràpidament el seu lloc. No vam haver de fer càstings ni assignar papers: Jose Luis seria el personatge principal per la seva capacitat d’expressió corporal (és com millor s’expressa i es fa entendre), Vicent ficaria la veu en off (és un gran cinèfil i imita a la perfecció tot tipus de registres), Xavi caracteritzaria als personatges (és un gran dibuixant de còmics i va centrar escenes i vestuaris amb els seus dibuixos ), Maeva ha sigut la tècnic de so (és una amant de la música i ha après a editar les gravacions des de zero), Pablo ha gaudit de cada gravació i sobretot de les preses falses (li agrada gravar veu i imatge de forma quotidiana), Cristian ens va fer el favor de donar-li el toc d’humor al nostre curt (es va llevar la vergonya de damunt per fer de ‘l’espontani’), i Ximo simplement es va comprometre des del principi amb la direcció (cap escena programada es quedava sense gravar i cap començava fins que ell no donava l’ordre de “accissión!!”).

misteri-xispa-02

La idea d’aquesta història a mig camí entre el cine negre i la comèdia, es converteix en un taller que dura tot un quadrimestre on ens adonem que som capaços de millorar-la de a poc amb tots els recursos que tenim al nostre abast. Els alumnes comencen a aportar i repensar a casa: efectes de so, filtres cinematogràfics, bandes sonores, trames… A més a més, aquest curs experimentem amb el croma, cosa que ens dóna molt de joc i ens documentem per tal de donar-li una forma el més ‘cinematogràfica’ possible (de aquí sorgeix la idea de digitalitzar els dibuixos del guió fets per Xavi per a l’entrada del curt.

El millor en aquest cas, el més extraordinari per a mi és l’espontaneïtat. No sé per què, ni si també ocorre amb l’alumnat del centre ordinari, però una de les grans carències dels nostres alumnes és la creativitat, ja que estan massa acostumats a què tot els vinga fet, i a partir d’ací, tractar de repetir-ho.  Aquesta ha sigut la millor part del nostre curt, que la majoria de situacions s’han resolt amb aportacions, sons i cares que han sorgit del seu cap.

Quan les gravacions comencen a rodar, trobem interessant que les famílies vegin l’atmosfera que es crea, així que els convidem a participar d’alguna sessió de gravació… i sens colen al guió! El resultat és espectacular, ja que no solament som ara nosaltres els que esperem i confiem en el resultat final… i eixies expectatives ens fan més gana de fer-ho millor!

El tema de l’edició també ha sigut tot un repte, hem necessitat tots aprendre per aconseguir el que volien, remirar-nos molts tutorials i repetir moltes tomes; el millor d’aquest aspecte, les possibilitats d’autoaprenentatge que tenen els programes d’edició més bàsics, ja que quasi tot ho pots trobar a internet!

misteri-xispa-01

Poc més queda per dir d’ElMisteri de la Xispa, saber que no ha estat elaborat pensant en la MICE, pel que hem hagut de fer un referèndum per vorer quines escenes podrien ser obviades, ja que durava 19 minuts (no va ser gens fàcil arribar a acords), i que ens queda la satisfacció d’haver despertat un ‘cuquet creatiu’ en tots els que hi hem participat, alumnes, mestres i famílies. Esperem que no sigui l’últim dels nostres curts!

Rosana Bas Belda · Tutora de l’aula de TVA
CPEE Raquel Payá (Dénia)