Sambori-Mice 2017: Una escola divertida

Posted on gener 19, 2017 
Filed Under cinema, educació, festivals, Sambori · Mice

sambori_mice_17

Una escola divertida

El CEIP San Juan de Ribera és un centre menut d’una sola línia i de titularitat pública situat a Alfara del Patriarca, a la comarca de l’Horta Nord. Com cada curs en el nostre centre elegim un Projecte Anual per a tota l’escola  (l’any passat va ser Una escola viatgera) i dins d’aquest projecte anual, cada cicle fa un miniprojecte relacionat amb el mateix.

Des del cicle d’Educació Infantil vam decidir fer el nostre ‘viatge’ dins l’escola viatgera i els nostres xiquets i xiquetes, junt amb els mestres vam començar el miniprojecte que va ser Viatgem a través dels contes tradicionals, ja que pensem que els contes són part activa dins de les nostres activitats en educació infantil i que totes les setmanes realitzem animacions lectores i lectures de contes a la vora de la llar. Per tant, a través d’aquest projecte vam anar descobrint els personatges d’alguns dels contes tradicionals més coneguts com són La caputxeta vermella, Els 3 porquets, La rateta que escombrava l’escaleta i El Flautista d’Hamelí. Alguns dels personatges han vingut a visitar-nos a la nostra biblioteca i ens han contat la seua història, que no sempre coincideix amb la versió tradicional més coneguda. A partir d’ací, al llarg del curs, a les aules d’Infantil vam anar realitzant diferents activitats que ens ajudaren a descobrir els aspectes més desconeguts de cada personatge.

escola-divertida-01

En primer lloc i per a dur a terme aquest projecte, el que vam fer va ser barrejar els 3 nivells d’educació infantil i fer 4 grups per a treballar, al llarg de la Setmana de Projectes, amb els 4 mestres en grups més menuts. D’aquesta manera vam distribuir l’alumnat en els següents grups (groc, roig, blau i verd). En quant a les activitats prèvies, en Infantil vam tindre la brillant idea d’inventar (tècnica de Rodari) una història on aparegueren els persontages dels contes tradicionals que havíem estat treballant al llarg del curs.

Vam fer duess sessions on es vam reunir al pati tot el cicle per poder inventar la història. Ho vam fer a través de les titelles dels personatges que les anàvem utilitzant per anar seqüenciant el conte. Al mateix temps, els alumnes de 5 anys  van estar investigant sobre aquests contes i els seus personatges per poder ajudar als xiquets i les xiquetes de 3 i 4 anys; també van treballar la seqüenciació de les històries i els diferents rols dels personatges (treball cooperatiu amb les famílies). Açò va quedar recollit en un gran llibre, a l’igual que el llibre de les descripcions que van fer de cada personatge. Desprès ho compartírem amb la resta d’alumnes d’Infantil de 3 i 4 anys.

I amb aquesta història i aquestes investigacions es vam començar a preparar, tant alumnes com mestres, per a la Gran setmana del projecte.

escola-divertida-02

Producte final del nostre projecte:
· Creació d’un curt dels contes tradicionals.

Activitats al llarg de tota la setmana (4 grups):
· Procès d’elaboració de tots els components que van a intervindre en el curt:
· Repartiment de papers (guió),
· Text (bafarades),
· Vestuari (disfresses dels personatges),
· Decoració (atrezzo),
· Escenografia (diferents escenes)…
· Memorització, assaig i representació del paper escollit o assignat…

La història del curt l’hem repartit en 4 parts i cada grup ha fet totes les activitats de la seua part de la història que el seu grup anava a representar. Una volta acabat el procès d’elaboració i els assajos, passàrem, el divendres a gravar tota aquesta història inventada anomenada Una escola divertida.

Bárbara Tomás i Vicent Vercher
CEIP San Juan Ribera (Alfara del Patriarca)

Comentaris

Leave a Reply